Nummer 1 2019

Les fra denne utgaven: 

(Johannesburg): Det danske scenekunstkompaniet Fix & Foxy har reist til Afrika for å avlive våre europeiske myter om oss selv. Mariken Lauvstad møtte regissør Tue Biering og hans kunstneriske team under arbeidet med produksjonen «Dark Noon», som har premiére på Teater Republique i København i kveld.
#metoo er overalt. #metoo-debatter, #metoo-initiativer, #metoo-festivaler, #metoo-performancer… Jeg kunne fortsatt og fortsatt – teatret leverer! Men hvis vi lar emneknaggene ligge: Hvordan forholder egentlig kunstinstitusjonene seg til #metoo? Og er de villige til å forandre seg? 
#metoo is everywhere. #metoo-debates, #metoo-statements, #metoo-festivals, #metoo-performances: you name it, the theater delivers! But hashtag-dropping aside: How do art institutions really feel about #metoo? And how willing are they to risk change?
... og verdibasert tiltredelsestale for Nationaltheatrets nye teatersjef, av Espen Klouman Høiner.
(Hamburg): David Bowies och Enda Walshs musikdrama Lazarus, som bygger på nyarrangemang av fjorton Bowiemelodier och tre nyskrivna bidrag har iscensatts på Deutsches Schauspielhaus i Hamburg. Falk Richters regi betonar det drömartade och ljud- och videokompositionen är imponerande träffsäker.
(London): Festspillsjef Anders Beyer i samtale med Karl Ove Knausgård om forestillingen Venter på Festspillene i Bergen 2019.

Leder

Ways of Seeing

Enquete

Ragnhild Freng Dale: Om Ways of Seeing, eller: Hvem skal bestemme hva vi ser?

Mia Habib: Apell

(Post)kolonialisme og Critical Whiteness

Mariken Lauvstad: Intervju med Tue Biering, Johannesburg

Eivind Haugland: Critical Whiteness. Essay

Tormod Carlsen: Kanata – Épisode 1 – La Controverse Kanata, Théâtre du Soleil, Paris

Therese Bjørneboe: Det latterlige mørke, Trondheim

Frantz Fanon

Helge Rønning: Den unge Frantz Fanon og teatret

Afrofuturisme

Thomas Irmer: Afrofuturisme, symposium, HAU, Berlin

Politisk teater

Theresa Benér: Gula västarna i fransk teater, Paris

Thomas Irmer: Das blaue Wunder av Volker Lösch, Dresden

Susanne Øglænd: Einer von uns/ Ein av oss, Hannover

Debatt/ kommentar

Espen Klouman Høiner:

Gry Ulfeng: Miljøet som forsvant, om Black Box teater

Ilse Ghekiere: #metoo-kommentar

Roland Lysell: Hjältar och heroismkritik hos Jan Fabre

Anmeldelser

Thomas Irmer: Galileo Galilei, Berliner Ensemble, Berlin

Susanne Øglænd: Die Frauen vom Meer, RambaZamba, Berlin

Roland Lysell: Lazarus, Hamburg

Drude von der Fehr: Meg nær av Arne Lygre, Oslo

Julian Blaue: Underkastelse, Skien

Therese Bjørneboe: Havboka, Riksteatret

Lars Harald Maagerø: The Lady from the Sea, London

Elin Lindberg: Shakespeare’s last Play, Schaubühne Berlin

Theresa Benér: When We Have Sufficiently Tortured Each Other, London

Svante Aulis Löwenborg: En dåres försvarstal - En vansinnig kvinnas bekännelse, Strindbergs Intima teater, Göteborg  

Hedda Fredly: Mare, Det Norske Teatret

Hedda Fredly: Dottera, Det Norske Teatret

 

Festspillene i Bergen: Venter

Anders Beyer i samtale med Karl Ove Knausgård 

 

Bøker

Tone Avenstroup: Faust, gjendiktet av Elisabeth Beanca Halvorsen

Roland Lysell: Theocracy. Greek Drama and the Imperative for Theatre av Peter Meineck

Christine Amadou: Froskene gjendiktet av Robert Emil Berge

Kai Johnsen: Drama, teater og demokrati

Laura Luise Schultz: Refleksiv dramaturgi. Etyder for et (scene)kunstfelt i endring av Tore Vagn Lid

Erik Exe Christoffersen: Avhandlingen Theatre - ting av Camilla Eeg-Tverbakk

Runar Hodne: Brev til d’Alembert om teateret av Jean-Jacques Rousseau

Wiener Festwochen

Wenche Larsen: Fest, opprør og politisk satire, Wiener Festwochen 2018

Kurdisk teater

Wenche Larsen: Teater i krigens skygge

Bidragsytere