Skuespiller Birgitte Victoria Svendsen leser dikt under demonstrasjonen foran Oslo rådhus, 25. september. Foto: Lars Opstad/ Oslo Nye

Oslos kulturbyråd: - Det er ganske mange kulturinstitusjoner som hadde vært fryktelig takknemlige for å få 53 millioner kroner

Kulturbyråd Anita Leirvik North leverte onsdag et forslag til budsjett for 2025 der Oslo Nye Teater skal få 53 millioner kroner å drive for, altså bortimot en halvering av de 90 millionene teatret hadde i tilskudd i år. Hun sier til Norsk Shakespearetidsskrift at hun ikke ser noe poeng å subsidiere et teater som «leverer akkurat det samme som Folketeatret».

Norsk Shakespearetidsskrift intervjuet Høyre-byråden på pressekonferansen etter at byrådsleder Eirik Lae Solberg og finansbyråd Hallstein Bjercke (V) hadde lagt frem budsjettet.

Ledelsen ved Oslo Nye Teater stilte i flere møter med byrådet før sommeren spørsmål og fikk bekreftet at de skulle planlegge som normalt fra 2025. Hvordan kan dere da komme med et så

relaterte saker 

Debattinnlegg av skuespiller Herman Bernhoft: Kunstfiendtlig politikk må legges ned. 24.09.2024: Her

Innlegg fra Morten Gjeldten, direktør NTO: her

Intervju med tidligere styreleder på Oslo Nye, Jan Erik Knarbakk (H), 11. juni i år: Her

Samt flere saker på nettsiden

 

 

radikalt kuttforslag i september?

 – Nivået på tilskuddet fastsettes årlig i budsjettprosessen, og i mai var ikke tilskuddet for Oslo Nye Teater fastsatt. Jeg har vært tydelig på at tilskuddsnivået skulle ned på et lavere nivå, men har ikke sagt noe om tidspunktet for når det skulle skje.

Det er altså ikke sant at dere sa at teatret kunne planlegge som vanlig for 2025?

 – Jeg registrerte at teatret selv sa at det var umulig. Men jeg konstaterte at det har ikke jeg mulighet til å gjøre all den tid det er bystyret som beslutter. Tilskuddet er ikke noe jeg kan forskuttere.

Ledelsen ved teatret har nylig fornyet kontrakten med Centralteatret for ti år, du har ytret ønske om at Trikkestallen skal beholdes og kontrakter er inngått. Hvordan skal man få til dette med halverte midler?

 – Det vi hele tiden har sagt er at barn og unge skal være satsning. Det har vi sagt i oppdragsbrevet. Det er vi tydelig på at er en prioritet for oss. Slik det er akkurat nå er jeg opptatt av at vi ikke legger for mye føringer. Det nye styret skal få jobbe videre basert på oppdragsbrevet.

Er det mulig å drive videre med fire scener med disse pengene?

 – Det er det ikke opp til meg å vurdere. Du får meg ikke utpå. Jeg kjenner ikke teatrets økonomi og drift i detalj. Dette er noe jeg vet at styret er godt i gang med å jobbe videre med. Mitt inntrykk er at det er en god tone. Ny styreleder har hatt samtale med fagforeningene. 


Kulturbyråd Anita Leirvik North (H). Foto: Sturlason

Som teatret drives i dag har de en vel så mye ungdomsprofil som at de er rettet mot barn. På Centralteatret satses det mot de unge og mange kunstnergrupper er innom. Mener du at måten teatret drives på i dag er prisverdig? Gjør de dette på en god måte, siden du sier at teatret skal bli et ungdomsteater?

 – Nei, jeg sier ikke at det skal bli et ungdomsteater. Jeg sier at når de nå skal drive teatret videre så er det et område som er viktig for oss. Nå har dere også hørt det som er blitt sagt her på pressekonferansen, barn og unge er noe vi vil satse på. Det finnes masse tilbud til de voksne alle steder.

Det kan oppfattes som at det er en negativ kritikk av det kunstneriske, en kunstnerisk overstyring?

 – Jeg har ingen mening om det kunstneriske. Det er det nå styret sammen med teatret som skal finne ut av videre.

Per i dag har Det Norske Teatret en ganske stor satsning mot ungdom og på Nationaltheatret er barneteater en viktig del av driften. Hvis man som politiker bare begynner å omgruppere hvordan profilen til teatertilbudene i Oslo, er dette et ganske stort inngrep i hvordan teatrene drives?

 – Det var vel ikke et spørsmål, det var vel en konstatering. Du må ha dine meninger, det er helt greit.

Det kan vel oppfattes som et brudd på armlengdes avstand?

 – Hva da, at jeg mener at barn og unge skal prioriteres? Det er interessant at vi som politikere har bevilget 90 millioner til teatret og at vi ikke skal få si at barn og unge prioriteres.

Det oppfattes vel som en kritikk av at de ikke forvalter teatret godt nok?

 – Det er du som nå konstaterer disse tingene, jeg er ikke enig i den beskrivelsen. Jeg sier at nå er vi i en krevende situasjon. Teatret vil få redusert støtte og i den prosessen ønsker vi at barn og unge skal prioriteres. Det mener jeg ikke er å overstyre.

Har dere i det hele tatt hatt en dialog om profilen til Oslo Nye, om de klarer å sjonglere hensynet mellom flere publikumsgrupper?

 – Det er nå styrets oppgave å jobbe videre med dette. Det er ganske vanlig at politikerne mener noe om hva pengene skal gå til og hva som skal prioriteres. 

 

– 53 millioner kroner er fryktelig mye penger i kulturlivet.

Dere har sagt at dere skal styrke scenekunsten i Oslo. Men dette oppfattes som en nedbygging av institusjonene. Det er mange som reagerer på at byrådet nå bygger ned et apparat som er skapt gjennom generasjoner.

 – Nå sitter du og skal fortelle meg en historie, men dette er ikke et spørsmål, så jeg kan ikke svare på det.

Teatret opplever dette kuttet som en rasering. Er det virkelig verdt det?

 – Jeg hører mange som kaller det rasering og nakkeskudd. Men det er ganske mange kulturinstitusjoner som har vært fryktelig takknemlig for å få 53 millioner kroner.

Altså de skal være takknemlige for i praksis å få en halvering?

 – 53 millioner kroner er fryktelig mye penger i kulturlivet.

Av disse skal 13,5 millioner kroner gå til husleie til Oslo kommune, stemmer det?

 – Igjen er det styret som skal jobbe videre med dette. Akkurat hvordan de organiserer seg er ikke opp til meg,

Apropos husleien, hvis hovedscenen i Rosenkrantz gate 13 som kommunen eier legges ned, går jo kommunen glipp av husleien på 13,5 millioner?

 – Igjen det er styret som skal finne en modell de skal jobbe videre med. Jeg føler at det er veldig lite spørsmål her. Dere kommer bare med konstateringer. 

 

 – Har utfordret teatret på modeller med bærekraft

Hva mener du at du ikke får sagt?

 – Altså vi har vært i en situasjon der teatret ba om ti millioner da jeg tiltrådte som kulturbyråd. En måned senere fikk vi beskjed om at det var ikke ti millioner vi trengte, nå trenger vi 20 millioner til. I 2024 fikk teatret 90 millioner kroner og allikevel var de i ferd med å gå konkurs til sommeren. At vi går inn og må ta noen grep er klart. Hvis vi ikke hadde gjort det så hadde jeg ikke utført jobben min. Så har vi utfordret teatret på om vi kan finne modeller som gjør at driften kan være bærekraftig fremover og vi har ikke fått noen gode svar, enn så lenge. Teatret mottar en veldig stor del til scenekunst og i det hele tatt i kulturfeltet. I den forbindelse har vi gjort oss opp noen tanker om hvordan vi skal organisere scenekunstfeltet.

Du snakker om et veldig stort tilskudd til Oslo Nye. Men kommunens langt større utgiftsposter til kultur, Munch og Deichman, er utelatt av der regnestykket, ikke sant?

 – Som det er organisert i dag er de ikke en del av tilskuddet.

Dere kunne organisert det slik at også Oslo Nye var en del av det faste tilskuddet til kultur?

 – Ja, men sånn er det ikke.

Det er mange forestillinger på Oslo Nye som er familieforestillinger. Regnes ikke de også som en satsning for barn?

 – Det er ikke det jeg sier, men i løpet av denne prosessen har vi sett at det er mange andre aktører som jobber i scenekunstfeltet som også kanskje kunne ha trengt mere midler.

Dere har også uttalt at Oslos teatertilbud er for likt, at Black Box, Folketeatret og Oslo Nye er for like?

 – Nei, det har ikke jeg sagt. Jeg er sitert på veldig mye i pressen som ikke er sant. Det jeg har sagt at jeg ser ikke noe poeng i å subsidiere et teater som leverer akkurat det samme som Folketeatret.

Syns du at Oslo Nye gjør det?

 – Nei, det er ikke det jeg sier. Det vi har sagt til teatret og i byrådssaken, er at vi ønsker å rendyrke den delen av teatret som er et alternativ til de kommersielle teatrene. Vi syns det er viktig at det blir enda tydeligere og også at dette blir et teater som kanskje trekker seg til andre grupper som ikke nødvendigvis går i teatret i dag. 

Publisert 26.09.2024