Nummer 1 2015

Les fra denne utgaven: 

Tysk regissør kritiserer krig med Mor Courage på Det Norske Teatret. Samtidig parodierer han tysk eksport av krigskritikk. Et modig selvmot­sigelsesforsøk.
Sommerens Festspillene i Nord-Norge viser «Situation Rooms» av det tyske kompaniet Rimini Protokoll gjennom hele festivalperioden, 23.-29. juli. Les omtale av prosjektet i Solveig Gades essay om dette og andre prosjekter som tematiserer krig og våpenindustrien under mini-festivalen Waffenlounge (HAU). Opprinnelig publisert i Norsk Shakespearetidsskrift, nr 1 2015.
Rundt premieren ble jeg invitert til NRK. De trodde jeg var en person med sterke meninger. Det er jeg ikke, skriver Kim Atle Hansen i denne kommentaren til sitt stykke Sensurert (2014). 

INNHOLD 1/2015

Enquete: Mor Courage — fortsatt vår tids største antikrigsstykke? 

Krigsteater
Solveig Gade: Krig og kunst, Waffen-lounge, HAU Berlin

Julian Blaue: Mor Courage, Det Norske Teatret

Birgitte Larsen: Okkupasjonens stemmer. Kommentar
Ine Therese Berg: Every Order Eventually Looses its Terror, Hooman Sharifi

Dokumentarisk
Ina Voigt: Die Odyssee oder Lustig ist die Zigeunerleben, Essen
Mikkel Bugge: SIGNAs Ventestedet, København
Karen Frøysland Nystøl: Ses i min nästa pjäs! – Black Box Teater      

Teater og historie
Frank M. Raddatz: «Erobre deres grav!» Essay

Meninger om teater
Tore Vagn Lid: Om å forholde seg postdramatisk til det dramatiske

(Selv)sensur og ytringsfrihet

Kim Atle Hansen: Sensurert post factum. Kommentar

Maja Løvland: Sensurert, Det Norske Teatret 
Maja Løvland: Krenk 2015, kommentar

Highlights
Julian Blaue: Jimmy Young, De Utvalgte retrospektiv, Black Box Teater
Therese Bjørneboe: Vi tygger på tidens knokler, Nationaltheatret

Byen 
Torbjørn Oppedal: Festivalen no.theatre.pl, Sczezin

Dramatikk
Matilde Holdhus: Intervju med Stephane Braunschweig
Matilde Holdhus: Norske dramatikerdager i Paris

Avignon 2014
Finn Wilhelm Mathiesen: Avignon 2014
Ny festivalsjef: Olivier Py
Orlando av Olivier Py 5100
Falstaff og Natur Morte 
Prinsen av Homburg 
Le Sorelle Maculoso

Anmeldelser
Emil Bernhard: Peer Gynt, Den norske Opera og Ballett
Frode Helland: Brand og En folkefiende, Oslo og DNS
Tove Ellefsen Lysander: En folkefiende, Stadsteatern, Stockholm
Helge Rønning: Hamlet, Mapuso
Ola B. Johannessen: King Charles III, London
Eivind Haugland: Dager under, Trondheim
Knut Ove Arntzen: Ane Lan, BIT-teatergarasjen
Knut Ove Arntzen: Germinal, BIT-teatergarasjen
Julie Rongved Amundsen: Apokalypse da! Black Box Teater
Julie Rongved Amundsen: Rødhette, Black Box Teater
Elin Lindberg: Riding Romance, Black Box Teater
Elin Lindberg: Inntrengerne, Teater Innlandet
Idalou Larsen: Til venstre i Hetta, Beaivvas
Tora Myklebust Optun: La den rette komme inn, Stavanger
Elin Lindberg: Revisoren, Nationaltheatret
Torbjørn Oppedal: Spirit og Wellness, Bastardfestivalen
Therese Bjørneboe: Natten er dagens mor, Nationaltheatret
Elin Lindberg: I einsemda på bomullsmarkene, Det Norske Teatret