Nummer 2-3 2007

Les fra denne utgaven: 

Gjennom et skifte fra produkt til prosess fokuserer det postdramatiske teatret på selve opplevelsen, på tilstedeværelse her og nå.
(Avignon): – For meg er det viktig å tenke i paradokser, på en måte som en lederartikkel i Frankfurter All­gemeine eller Svenska Dagbladet ikke hadde våget, sier Frank Castorf. I dette intervjuet snakker han om sin dramatisering av Louis-Ferdinand Céline, og om dagens og gårsdagens Europa.
(Avignon): Til årets teaterfestival i Avignon har Frank Castorf gitt seg i kast med Louis-Ferdinand Célines 600 siders antisemittiske pamflett-roman, Norden.
(ôrebro): Svenska Teaterbiennalen ble i år åpnet av en lokal kjendis – Hjalmar Bergmans fiktive «Markurell fra Wadköping». Iført slips og høy hatt holdt han en, for meg, veldig usvensk tale: Med ironi. Han anklagde teateret for å sløse bort statens penger på tøys og unyttigheter, og dette gjorde han med så mye språklig bravur at jeg nesten begynte å tro på han. Hans fantastiske tirade gikk dog ikke hele veien. Plutselig ble Markurell grepet av tvil: Var ikke teatret i bunn og grunn «demokratiets forlengede arm»? Så ble hans tale høyst svensk allikevel. Nesten alle forestillingene jeg så i løpet av de påfølgende dagene, speilte Markurells teaterdefinisjon så utmerket at jeg til slutt ble litt mistenksom... Rapport fra en belgisk teaterkritiker på kort visit i Strindbergs land.
(Berlin/München): Matias Faldbakkens Macht und Rebel går til scenen.

INNHOLD 2-3/2007

Samtidsdramatikk/Scenetekst

Anette Pettersen: Hierarkiets fall i teatret

Elisabeth Beanca Halvorsen: Hvorfor være redd for ULRIKE MARIA STUART?

Sonja Anders og Benjamin von Blomberg: Intervju med Elfriede Jelinek

Thomas Irmer: Koltès’ NEGER OG HUNDER I KAMP, anmeldelse

Finn Wilhelm Mathiesen: Intervju med Frank Castorf, Avignon

Thomas Irmer: Frank Castorfs ANJO NEGRO, gjestespill fra Brasil, Berlin

Henning Gärtner: Jonathan Meeses DE FRAU, anmeldelse Berlin

Susanne Øglænd: Debbie Tucker Greens STONING MARY, anmeldelse Berlin

Kari Saanum: Samtale med Cecilie Løveid, Finn Iunker og Hans Henriksen

Wouter Hillaert: Samtidsdramatikk på Teaterbiennalen, Sverige

Morten Koefoed: Intervju med Christian Lollike, København

Julian Blaue: Anmeldelse GRACE WAS HERE, København

Therese Bjørneboe: Intervju med skuespilleren Carly Wijs

Dokumentarteater

Terje Lindberg: Intervju med Nicolas Kent, Tricycle Theatre, London 

Thomas Irmer: Rimini Protokoll setter opp Marx’ DAS KAPITAL, anmeldelse Berlin

Melanie Fieldseth: «New Sincerity»: Per Roar og Hooman Sharifi, anmeldelse

Jon Fosse

Ola E. Bø: Intervju med Jon Fosse og Kai Johnsen

Erlend Røyset: Om oppføring av Jon Fosses SKUGGAR

Ole Johan Skjelbred: Å spille Fosse, EG ER VINDEN

Knut Ove Arntzen: EG ER VINDEN, Bergen, anmeldelse

Seminar om scenetekst:

Ellisiv Lindkvist: Jeg vil skrive dramatikk

Halldis Hoaas: Tekstutvikling – i og utenfor Norsk kulturråds perspektiv

Siren Leirvåg: Fra dramaets krise til postdramatisk praksis

Hallfrid Velure: Er kulturdepartementet på høyde med utviklingen?

Gunnar Germundson: Hva er en dramatiker?

Hege Randi Tørressen: Ny dramatikk på Nationaltheatret

Liv Heløe: Utvikle scenetekst

Julian Henning von Gärtner Blaue: Kannibalistisk teatermanifest

Goro Tronsmo: Tekstarbeid og arbeidsmetodikk 

Romandramatiseringer

Jonny Halberg: Historien om et havari; en mislykket dramatisering av MYSTERIER

Torunn Liven: I dialog med Hamsun; intervju med Sebastian Hartmann

Therese Bjørneboe: Matias Faldbakkens MACHT UND REBEL, anmeldelse München og Berlin

Kommentar

Øyvind Berg: Mafias Faldbakken og likplyndrerne

Festivaler

Therese Bjørneboe: Festspillene i Bergen: Intervju med Árpád Schilling, Kretakör

Erlend Hammer: Festspillene i Bergen: Transiteatrets DIE MASSNAHME, anmeldelse

Therese Bjørneboe, Theatertreffen, Berlin

Bokanmeldelser

Kai Johnsen: Jacob Hirdwalls DET UOPPTÄCKTE LANDET

Ine Therese Berg: Ørstaviks I MORGEN SKAL DET VÆRE ÅPENT FOR ALLE

Gösta Kjellin: Sju skuespill av Jesper Halle, Gunnar Germundson og Lars Vik

Runar Hodne: LUK PERCEVAL «THEATER UND RITUAL»

Elisabeth Beanca Halvorsen: ELFRIEDE JELINEK. EIN PORTRÄT

Flere teateranmeldelser:

Elisabeth Beanca Halvorsen: ÜBER TIERE, Wien

Anette Pettersen: NINE FINGERS, gjestespill fra Belgia

Ine Therese Berg: STRØMMER, gjestespill fra Tromsø

Elisabeth Leinslie: DEN RIMHÅREDE OG DRØMMESEEREN, Kautokeino

Melanie Fieldseth: VÅRE FORELDRES SEKSUELLE NEVROSER, Bergen

Knut Ove Arntzen: TIDEN ER VÅRT HJEM, Bergen

Elisabeth Leinslie: DØDSVARIASJONAR, Stavanger

Therese Bjørneboe: ANNA KARENINA, Stavanger

Ine Therese Berg: INGEN SKRIV TIL OBERSTEN, TVILLINGAR

Ine Therese Berg: BESTIALITETENS HISTORIE, Oslo

Elisabeth Leinslie: ØYET SOM SER, Oslo

Elin Høyland: SKOGSUNDERHOLDNING, Oslo

Anette Pettersen: LÆRDE DAMER, Oslo

Anette Pettersen: PORTRAITS, Akademi for scenekunst, Fredrikstad

Therese Bjørneboe: WALLENSTEIN, Berlin

Debatt

Øyvind Berg: Å gjendikte Shakespeare

Nekrologer

Therese Bjørneboe: George Tabori

Gösta Kjellin: Ingmar Bergman

Medvirkende i dette nummeret