Nummer 4 2016

Les fra denne utgaven: 

1) Hva gjør en festival god? 2) Hvordan ser du på forholdet (eller motsetningen?) mellom å være en relevant festival for bransjen og publikum?
Svensk teater minnes Peter Weiss. Rannsakningen. Av Peter Weiss. Svens overst.: Britt G. Hall­qvist. Regi og bearbeidelse: Nadja Weiss. Sceno­grafi: John Engberg. Komponist: Philippe Boix-Vives. Musiker: Anna Lindahl (fiolin). Orionteatern, Stockholm, 8. november 2016
(Stockholm): Årets Bergmanfestival viste et spekter av tidstypiske innfallsvinkler til Bergman. Men trenger man å fornye Bergman?
Den tysk-sveitsiske dramatikeren Sibylle Berg hadde i høst norgespremiere med «Og nå: Verden!» på Oslo Nye Teater. I dette intervjuet med hennes norske oversetter snakker hun blant annet om å vokse opp i teatersalen i DDR, om drømmen om å jobbe på en forskningsstasjon i Lofoten og om patologiseringen av kvinnelige forfattere.

INNHOLD 4-2016

Leder

Enquete: Hva gjør en festival god?Lars Harald Maagerø: King Lear, London

Peter Weiss 100
Birgitta Haglund: Peter Weiss‘ Rannsakningen; intervju med Nadja Weiss

Tove Ellefsen Lysander: Rannsakningen, Orionteatern og Dramaten

Politisk teater
Valborg Frøysnes: Not Just a Mirror, red: Florian Malzacher
Eugenio Barba: Om Dario Fo og Franca Rame
Gianluca Iumento: Dario Fo (1926 -2016), nekrolog
Mette Brantzeg: Intervju med Sara og Buzhan Baban

Ibsenfestivalen 
Julie Rongved Amundsen: Nationaltheatret og den progressive idé

Frode Helland: Etter Ibsen: Ibsenfestivalen 2016

Wenche Larsen: Hedda Gabler i nye kontekster
Elin Lindberg: Tre samtidsdramaer: Grønlandsutraen, La deg være, Noen kommer til å komme (Ah! Ah! Ah!)

Espen Klouman Høiner, Kommentar

Roland Lysell: Forced Entertainment, Ibsen Awards 2016

Bergmanfestivalen 2016
Roland Lysell: Bergmanmaskin, Bergmantext; Hartmann og tg STAN

Therese Bjørneboe: Deformerad Persona, Herbstsonate, Den goda viljan

Festspillene i Bergen 2016
Keld Hyldig: Mellom kunst og pop

Theatertreffen 2016
Roland Lysell: Romanadaptioner och kulturmöten

Oktoberdans
Lisa Nøttseter: Oktoberdans 2016, Bergen

Festivalen i Fjaler
Rania Broud: Uro for fremtiden 

Statsteatretfestival
Julie Rongved Amundsen: Først som tragedie, så som farse

Dramatikk
Elisabeth Beanca Halvorsen: Intervju med Sibylle Berg
Therese Bjørneboe: Min kamp, Riksteatret, Oslo Nye
Ellen Sofie Nesje Vestli: Teresa Kovacs: Drama als Störung. Elfriede Jelineks 
Konzept des Sekundärdramas
Finn Iunker: Brecht. Rollenmodell eines Dichters av Uwe Kolbe

Brasiliansk teater
Julian Blaue: Ut med Temér! Fernanda Branco, Oslo
Julien Blaue: Ibsen venusiana, Rio de Jainero
Julian Blaue: Nytelsens mysterier, Teatro Oficina, São Paulo

Anmeldelser
Lars Harald Maagerø: King Lear, London

Ina Voigt: Terror, Dresden
Andrea Skotland og Truls Foss: Wir Hunde, SIGNA, Wien
Ragnild Freng Dale: Lulleli for Furuholmen fyr
Jens Harald Maagerø: Richard III, London
Eline Bjerkan: Doppler, Trøndelag teater
Eline Bjerkan: Begynnelser, Trøndelag teater
Rania Broud: Zig Zig, BIT teatergarasjen
Knut Ove Arntzen: Løperjenten (rekonstruert), Den Nationale Scene
Ruben Moi: Zappfe, Hålogaland teater
Ruben Moi: Landstrykere, Hålogaland teater
Julie Rongved Amundsen: Songfuglen, Det Norske Teatret
Anette Therese Petersen: Draum om våren, Det Norske Teatret
Ilene Sørbøe: Festning Europa, Det Norske Teatret
Elin Lindberg: Fridomens vegar, Det Norske Teatret
Julie Rongved Amundsen: Just Kids, Oslo
Julie Rongved Amundsen: Satyricon, Black Box teater
Julie Rongved Amundsen: Underland – The Cloud, Sentralen
Julie Rongved Amundsen: Say it Now! Riksscenen
Therese Bjørneboe: Draum om hausten, Det Norske Teatret 
Lillian Bikset: Drammen Obscura, Brageteatret
Ilene Sørbøe: Vrede, Oslo Nye
Bidragsytere