Nummer 2 2018

Les fra denne utgaven: 

 Hvilke teaterfaglige/ teatervitenskapelige bøker har hatt størst betydning for deg? Er det noen norske eller nordiske utgivelser du vil fremheve spesielt? 
Sanger og skuespiller Tora Augestad skriver om sitt arbeid med Christoph Marthaler. Augestad medvirker i gjestespillet Kjente følelser, blandete fjes søndag 16. september, og vil lede Marthaler-portrettet på Nationaltheatret lørdag 15. september.
14. juni fortsetter Vegard Vinge og Ida Müller sin Ibsensaga, med Hedda Gabler, på Det Norske Teatret under Heddadagene. Intervju med Vegard Vinge, fra Norsk Shakespearetidsskrift, 2018, her:
Vi gratulerer vår medarbeider og skribent Valborg Frøysnes, som er blitt ny teatersjef ved Kilden teater i Kristiansand. Les hennes kommentar fra siste utgave: Noen mener at det politisk korrekte er i ferd med å strupe kunsten, at det tar over og definerer hva som er lov og ikke lov...
Vi henter Niels Lehmanns anmeldelse av Finn Iunkers STEMMER FRA ISRAEL fra arkivet, i anledning Finn Iunkers disputas To scenetekster og en kommentar, på Kunsthøgskolen i Oslo, 13. januar. https://khio.no/events/1067
(Bergen): «Utfordringen er å reetablere teatervitenskap ved Universitetet i Oslo innen ti år» - appell av Svein Gladsø under åpningen av konferansen «Teatervitenskap - historiografi, praksis og teori». Universitetet i Bergen 25. mai.
Bonus til nettutgaven: Teatervitenskap har vært utsatt for nedlegging og nedleggingstrusler ved de store universitetene. Samtidig har det skjedd en solid tilvekst av ulike utdannelsestilbud på kunsthøgskoler og universiteter. Hvem er de? Hvilke utdanningstilbud og forskningsprosjekt har de?

Enquete

Hvilke teaterteoretiske bøker har gjort sterkest inntrykk på deg?    s.4-5

Christoph Marthaler

Thomas Irmer: Intervju med Christoph Marthaler        s. 7-11                


Christoph Marthaler. Foto: Bjørn Jensen

 

Tora Augestad: Marthalers musikalske univers         s. 12-13    

Theresa Benér: Et sjungande «Danke» til Volksbühne: Bekannte Gefühle, gemischte Gesichte s.14-16

Teatervitenskap 

Therese Bjørneboe: Dugnad! s. 19

Svein Gladsø: Appell for teatervitenskap s. 20-21

Jørgen Knudsen: Teatervitenskapens plass i samfunnet s. 22-23

Siren Leirvåg: Utfasingen av teatervitenskap s. 24

Keld Hyldig: Klassisk teatervitenskap: utdannelse og faglig identitet s. 25-26

André Eiermann: Behovet for dynamikk 2. 27-28

Jon Refsdal Moe: Vi må søke utover s. 29

Camilla Eeg-Tverbakk: Det ukjentes etikk og dramaturgi s. 31-33

Snelle Hall: Kunstnerisk arbeid i en ny økonomi s. 34-36

Bøker 

Niels Lehmann: Stemmer fra Israel av Finn Iunker  s. 38-40

Karen Frøsland Nystøyl: Epler som Faller og Tiden uten bøker av Lene Therese Teigen s. 41-43

Matilde Holdhus: Utøveren og Innside/utside; av og om Verk Produksjoner s. 44-45

Ole Johan Skjelbred: Republik Castorf av Frank Raddatz s. 46-48

Kommentar 

Julie Solberg: Ikke bare menn i trøbbel på Volksbühne  s. 51-53

Valborg Frøysnes: Vanilje, karamell og sjokolade s. 54-57

Panini-BoysRoom

Tommy Olsson: Sentralbadet, dagen etter kvelden før s. 60-65


Panini-BoysRoom, foto: festspillene i Bergen/ Thor Brødreskift

Marc Siegel: It’s part of the Palette, Vegard Vinge in conversation s. 66-81

Festivaler

Knut Ove Arntzen: Festspillene i Bergen 2018      s. 84-87

Elin Lindberg: Kvalitetsbevisst figurteaterfestivaldebut Go Figure, Oslo     s. 88-90

Kristina Junttila: Vårscenefest — virkelige opplevelser, Tromsø s. 9-93

Bidragsytere s. 96