Nummer 3-4 2018

Les fra denne utgaven: 

Til 20års jubileet har jeg spurt teaterfolk og lesere om hva tidsskriftet har betydd for dem, og hva de mener det har betydd for norsk teater? En stor takk og gratulerer med dagen! fra Valborg Frøysnes, skuespiller og medlem av redaksjonsrådet.
Scenekunst i vår antropocene tid.
Goro Tronsmo kanaliserer Ann Liv Young gjennom teksten "Young without the realitymachine".
Denne uka ble søkerlisten til teatersjefstillingen på Nationaltheatret offentlig. Les intervju med Kristian Seltun, avtroppende teatersjef på Trøndelag Teater, og blant de aktuelle søkerne.
(Paris): Schaubühnechefen Thomas Ostermeier regidebuterar på franska nationalteatern Comédie-Française med Shakespeares Helligtrekongersaften. Pjäsens tematik om kön och sexuell identitet tolkas utifrån nutida genusteorier.
Nettsted Bonus: ENGLISH VERSION For the artist, capitalism is a difficult enemy: we participate, selling our creations. Artistic capitalism-critique has even been used to enforce a new spirit of capitalism. What to do? Press criminal charges against ourselves? Exhibit our self-exploitation? Sell the revolution?!
Vising i Oslo: Ytringsfriheten for kunstnere og journalister er under sterkt press i hele Midtøsten. Den norske scenekunstneren Marius Kolbenstvedt har snakket med israelske og palestinske kunstnere om deres erfaringer med tiltagende sensur, fengsling, trakassering av dissidenter og regimekritikere. Blant samarbeidspartnerne hans er jødiske Einat Weizman som denne uka framfører monologen "I, Dareen T", basert på intervjuer med den fengslede palestinske poeten Dareen Tatour. Forestillingen vises under festivalen Human rights/wrongs på Vega Scene 2. mars.

Leder

Enquete

Norsk Shakespearetidsskrift 20 år

Tragedien

Anna Fosse: Det tragiskas dramaturgiar i nyare nordisk dramatikk, essay 

Tragedien på scenen

Roland Lysell: Oidipus/ Antigone, Dramaten, Stockholm 

Birgitta Haglund: Its a tragedy, Poste Restante. Intervju med Linn Hilda Lamberg och Benjamin Quigley, Stockholm

Roland Lysell: Teaterfestivalen i Avignon 2018

Sébastien Hendrickx: Jan Fabres Mount Olympus, Antwerpen 

Thomas Irmer: Adapsjonsmaskinen Simon Stone, Berliner Ensemble 

Goro Tronsmo: Ann Liv Youngs Antigone, Black Box teater

Tragedien og det antropocene

Mariken Lauvstad: Den ultimate tragedie? Scenekunst i vår antropocene tid, essay

Frank Raddatz: Scenen og det antropocene, essay 

Sceneskift

Therese Bjørneboe: Intervju med Kristian Seltun, Trondheim 

Forestillinger

Theresa Benér: La nuit des rois, Thomas Ostermeier, Comédie-Française, Paris 

Susanne Øglænd: Invisible republic, andcompany&co, HAU, Berlin

Rania Broud: Trials of Money, BIT-Teatergarasjen 

Theresa Benér: Rocky! Husets teater, København 

Svante Aulis Löwenborg: Kunsten å spørre, Nationaltheatret 

Lars Harald Maagerø: The Wild Duck, London

Willy Walder: Byggmester Solness, Trondheim

Kommentar/essay

Ilse Ghekiere: #metoo, herstory i dansen — om aktivisme, solidaritet og presisjon 

Julian Blaue: Kunstneren er kapitalismens beste fiende, essay 

Bøker 

Elin Høyland: Empty Stages, crowded flats, House of Fire 

Willy Walder: Vinterreise av Elfriede Jelinek

Siren Leirvåg og Drude von der Fehr: Teater som samfunnsaktør og affektivt lim, bokessay 

Reisebrev:

Marius Kolbenstvedt: Teater og fengsel, samtaler med israelske og palestinske kunstnere

Festivaler

Frode Helland: Ibsenfestivalen 2018

Birgitta Haglund: SAFE, Bergmanfestivalen 2018

Therese Bjørneboe: Bergmanfestivalen 2018

Roland Lysell: Theatertreffen 2018

Per Roar: Oktoberdans 2018    

Kristina Matvienko: Fossefestival, Moskva/ St Petersburg