Nummer 4 2017

Les fra denne utgaven: 

Hans P. Henriksen, Kristian Seltun, Petronella Barker, Anne Marie Ottersen, Juni Dahr, Anders Paulin og Anne-Cécil Sibué Birkeland om #metoo-kampanjen.
#metoo-kampanjen har truffet en nerve. Nå er det opp til oss hvordan vi forvalter ringvirkningene av den. Tiden er inne for selvransakelse og samtaler om nye veier fremover, skriver skuespiller Linn Bjørnvik Grøder.
Kommentar til #metoo-kampanjen av skuespiller Torbjørn Eriksen.
(Venezia): Anne Imhofs Faust ser ut som den er blitt til i et rent anfall av Zeitgeist, skriver Vibeke Tandberg.
Med teaterstykket LENIN, forbinder regissør Milo Rau jubileet for den russiske revolusjon med det globale ubehaget hundre år etterpå.
-- Spetaklet som sett fra et varehus: Revolusjon på Nationaltheatret.
Kurator hans Ulrich Obrist kommenterer Nationaltheater Reinckendorf av Vinge/Müller.
Ambivalensen i jakten på skjønnhet som eksistensielt livsinnhold -- tjuefem år med Ingun Bjørnsgaard Prosjekt. Forestillingen «Notes on Frailty» spilles på Dansens hus i Oslo 19.-21.oktober.
Historie om et ekteskap: En kanskje litt for lett og mild adaptasjon av Geir Gulliksens såre og nådeløse roman.
«Cock, Cock... Who's There?» av Samira Elagoz skaper heftige diskusjoner, og det gjør den til en av årets kanskje viktigste forestillinger, skriver Valborg Frøysnes.
(Harstad): Festspillene i Nord-Norge har kastet ballene høyt opp i lufta de siste par årene. Arktis skal redefineres. Vår historie omskrives, og kunst og kultur skal bli viktig for flere. Målet er å bli verdens viktigste kunstfestival for nord.
Den nyetablerte teatergruppa Susie Wang forteller ei leken og sær historie i sin første produksjon
Book Of Mormon är mer av en parodisk pastisch än en satir med bett. Man har dessutom problem med vad svarta artister ska representera på scen.
Absurd humor og didaktisk teater møtes i morsom og leken forestilling for store og små, men Holberg er det (heldigvis) ikke.
(London): Oslo er underholdningsteater for mennesker som helst vil tro at de har sett noe dypere enn underholdningsteater. Les Lillian Bikset anmeldelse fra The National Theatre (2017) her:

INNHOLD

Leder

Enquete: #metoo-kampanjen

FAUST

Vibeke Tandberg: Imhofs knyttneve, Den tyske paviljongen i Venezia 2017

Thomas Oberender: Verden uten utside, Anne Imhofs FAUST som scripted space, essay

 

1917–2017

Thomas Irmer: Milo Raus’ revolusjonsdiskurs, Berlin

Ole Jacob Madsen: Revolusjonen vil ikke bli iscenesatt, Nationaltheatret

Birgitta Haglund: Med näven i luften, Stockholm

 

VINGE/MÜLLER

Therese Bjørneboe: En koffert i Berlin

Thomas Oberender: Den digitale tidsalders driftssystem: Vinge/Müllers inkluderende kunstnerteater

 

DEBATT/KOMMENTAR

Linn Bjørnvik Grøder: #metoo: Tid for forandring 

Torbjørn Eriksen: #metoo: Ellinors vise

Valborg Frøysnes: Les meg!

Runar Hodne & Victoria H. Meirik: Sette i scene

Laura Luise Schultz: Skam på scenen, Kbhv. 

Thomas Irmer: Sam Shepard 1943–2017 

Julie Rongved Amundsen: Speldebatt – oppsummert

 

FESTIVALER

Festspillene i Nord-Norge 

Ragnhild Freng Dale: Er det noe særegent med nordnorsk kunst?

Elin Danielsen: Ut av fjorden, baby

Ragnhild Freng Dale: Frem fra glemselen

Ragnhild Freng Dale: Litt lett samfunnsteater

 

Teaterfestivalen i Stamsund 

Elin Lindberg: Festivalritual

 

Ibsenkonferansen i Skien 

Wenche Larsen: Ibsen som redskap for forandring??

 

Avignon 2017 

Finn Wilhelm Mathiesen: Skygger over Europa

Finn Wilhelm Mathiesen: Simon Stones «metode». Intervju

Roland Lysell: Papaioannous drömska teatercirkus och Latella i speglarnas sal

 

Theatertreffen i Berlin 

Roland Lysell: Teatern i informations- flödets tid

 

CPH Stage 

Kjetil Skøien: Går vi gjennom livet som blinde poeter? Needcompany
 

Kjetil Skøien: Velspilt og bredpenslet, Erlend Loe dramatisert av Jens Albinius på Husets Teater 

 

Norsk Dramatikkfestival 2017

Svante Aulis Löwenborg: 10 texter – 10 utmaningar

 

ANMELDELSER

Ina Voigt: Am Königsweg av Elfriede Jelinek, Hamburg

Therese Bjørneboe: Nichts von mir av Arne Lygre, Berliner Ensemble

Roland Lysell: Vem är rädd för Virginia Woolf? Stockholm Stadsteater

Birgitta Haglund:

Tidningshuset som Gud glömde, Göteborg

Roland Lysell: Romeo och Julia, Helsingborg

Lillian Bikset: Oslo, London

Elin Lindberg: THE HUM, Rom for dans

Hedda Fredly: Piece for Person and Ghetto Blaster, Black Box teater

Elin Lindberg: Gjengangere, Riksteatret

Elin Lindberg: Historie om et ekteskap, Brageteatret

Eline Bjerkan: Glassmenasjeriet, Trøndelag teater

Lisbeth P. Wærp: Sønnen, Hålogaland Teater

Frode Helland: Nils Klims reise til underverdenen, Torshovteatret

Therese Bjørneboe: Det gode mennesket fra Sezuan, Den Nationale Scene

Karen Frøsland Nystøyl: Vildanden, Trøndelag Teater

Frode Helland: Hedda Gabler, Teater Ibsen