Nummer 1 2014

Les fra denne utgaven: 

Vi har oppfordret noen kjente teater- og kulturpersoner om å kommentere Schil­lers tale «Teatret som en moralsk institusjon» (1784) .
Andrzej Wirth utarbeidet begrepet «postdramatisk teater» allerede tidlig på 70-tallet. Hans løpebane fra Polen via Berlin og New York til Giessen gir et panorama over 50 års historie.
Thomas Byes personlige monolog om justismord er gripende godt fortellerteater.
I mars 2013 viste den sveitsiske regissøren Milo Rau dokumentarteateret «Moskvaprossessene» i den russiske hovdstaden. Prosjektet bygget på tre av 2000-tallets mest omtalte rettsprosesser - rettssaken mot kuratorene av utstillingen «Forsiktig, religion!» (2003), rettssaken mot arrangørene av «Forbudt kunst» (2007) og, endelig, rettssaken mot deltakerene i gruppa Pussy Riot. I dette essayet drøftes prosjektet i lys av konflikten mellom Kultur Én og Kultur To, restaureringsprosjektet til Stalin, og hvorfor «Samtidskunst» er et skjellsord i Putins Russland.

INNHOLD 1/2014

Leder: Schiller – vår usamtidige?

Enquete: Hvordan lese Schillers tale i dag?

Teatret som moralsk institusjon
Thomas Irmer: Introduksjon til Schillers tale
Friedrich Schiller: «Teatret som en moralsk institusjon» 
Replikker: Harald Eia, Christian Janss, Runar Hodne, Jonas Corell Petersen, Tyra Tønnessen, Knut Olav Åmås
Vladimir Sorokin: Teatret som narkotisk institusjon

Folketeatret
Jostein Gripsrud: Teatret, folket og moralen
Julian Blaue: Lærestykke fra Baden, Teatro Oficina, Sao Paolo

Theatre in Times of Crisis # 3
Karen Frøsland Nystøyl: Økonomi og verdi, TeaterTanken-seminar, Dramatikkens hus
Remi Nilsen: Kunst og arbeid, seminarinnlegg

Meninger om teater
Gjestskribent: Carl Morten Amundsen: Leve hybridteatret!

Russland 
Marina Davydovna: Kultur Zero, om Moskvaprosessene av Milo Rau 

Antonin Artaud
Erik Exe Christoffersen: Jon Refsdal Moes avhandling Prince of Fools

Dramatikk
Wenche Larsen: Nordisk satsning i Kina
Wenche Larsen: Løveid lar karaktere vise seg fritt, intervju med Jialing Qui 
Cecilia Ölveczky: Intervju med Arne Lygre 

Bokanmeldelser
Mads Thygesen: Ingenting av meg av Arne Lygre
Karen Frøsland Nystøyl: Jeg er ikke slik av Ellisiv Lindkvist
Carl Morten Amundsen: Ord/ Kjøtt av Ivo de Figueiredo
Helge Rønning: The Bourgois av Franco Moretti 
Tove Ellefsen Lysander: Minnets spelplatsar av Gunilla Palmstierna-Weiss 

Shakespeare 450
Elin Lindberg: Sonetter, Nationaltheatret 
Halldis Hoaas: Erik Bystads Den erotiske Shakespeare
Anna B Watson: Kong Lear, DNS, Bergen
Therese Bjørneboe: Hamlet, Teatret Vårt, Molde
Morten Koefoed: Macbeth, Det kgl. teater, København
Ola B. Johannessen: Richard II, London
Ola B. Johannessen: Henry V, RSC, London
 
Debatt
Bjørn Vassnes: Den nye kultureliten

Festivaler
Knut Ove Arntzen: Baltic Circle Festival, Helsinki 

Dans og musikkteater
Sidsel Pape: Terra 0 Motel, Zero Visibility Group
Hild Borchgrevink: l’Amour de loin, Den norske Opera og Ballett

Anmeldelser
Therese Bjørneboe: Demoner 2014, Nationaltheatret
Christian Janss: Røvarane, Det Norske Teatret 
Karen Frøsland Nystøyl: Fedra, Det Norske Teatret 
Aina Villanger: Das Duell, Berlin 
Elin Lindberg: Visning, Nationaltheatret 
Eivind Haugland: Tjue tusen sider, Det Norske Teatret 
Svante Aulis Løvenborg: Tell me love is real, Zachary Oberzan
Knut Ove Arntzen: The Cambodian Project, BIT Bergen
Elin Lindberg: Leve posthornet! Riksteatret 
Ilene Sørbøe: 0+0=4, SoF/ Det Norske Teatret
Maja Løvland: Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg, Nationaltheatret 
Charlotte Myrbråten: Reksten, DNS  
Charlotte Myrbråten: Robin Hood, DNS 
Eivind Haugland: Besøk av gammel dame, Trøndelag teater
Anette Therese Pettersen: Dei ugudelege, med Asklepios hane
Ilene Sørbøe: Fem årstider, Det Norske Teatret
Anette Therese Pettersen: SPIRITS, Black Box Teater
Ilene Sørbøe: Expressions of the emotions, Black Box Teater 
Elin Lindberg: Broene, Brageteatret