Nummer 1 2016

Les fra denne utgaven: 

(New York): I teater­salene oppdaget skuespiller Valborg Frøys­nes et langt mer segregert New York enn forventet. Hun har snakket med dramatikere og skuespillere om raseskillene i amerikansk teater – og samfunn – etter Obama.
«Vi trodde vi hadde gjort så store fremskritt at vi kalte oss 'post-racial'.» (Dominique Morrisseau, 2016.) Etter drapet på George Floyd går debatten høyt. Denne uka signerte 300 kunstnere oppropet «White American Theatre», som ble fulgt opp med intervjuer i The New York Times. Vi har hentet opp en serie intervjuer som Valborg Frøysnes gjorde med svarte scenekunstnere i New York i 2016. Et halvt år før Trump. Da var det vanskelig å få hvite i tale om rase.
Fra arkivet: Den betente gestikken og rytmen i Emil Johnsens tekstforvaltning, åpner for en sårbarhet som romanen mangler, skriver Demian Vitanza om Kjersti Horns oppsetning av Farvel til Eddy Bellegueule.
Når politisk teater møter journalistiske kriterier: The Agony and Ecstasy of Steve Jobs av Mark Daisey.
Oslo Inter­na­sjo­nale Teater svarer på kritikken mot deres presentasjon av Mike Daiseys The Agony and Ecstasy of Steve Jobs.
(Stockholm): Mattias Anderssons bearbetning av «Idioten», på Dramaten i Stockholm, bjuder på drabbande teater och väcker svårbesvarade frågor om vår syn på godhet.

INNHOLD 1/2016

Leder

Sjefsskifte på Black Box 

Grethe Melby: Intervju med Anne Cécile Sibue-Birkeland

New York City – delt by 

Valborg Frøysnes: Svart på hvitt

Dominique Morrisseau

Aurin Squire
Tonya Pinkins
Torre Reign
James Anthony Tyler

Fascisme og krig
Julie Rongved Amundsen: Natt på jorda, Det Norske
Wenche Larsen: Vår ære/Vår makt, Den Nationale Scene
Anette Therese Pettersen: Plikten kaller, Skar 
Julian Blaue: Söhne & Söhne, SIGNA, Hamburg

Marco Demian Vitanza: Farvel til Eddy Bellegueule, Jaeger 

Torbjørn Oppedal: The Agony and the Ecstasy of Steve Jobs, Oslo Internasjonale Teater

Øystein Ulsberg Brager: Svarinnlegg fra Oslo Internasjonale Teater

Bøker
Jostein Gripsrud: Eit eige rom. Norsk kulturråd 1965-2015 av Alfred Fidjestøl 
Henning Hagerup: Dei vakre dagane i Aranjuez, Peter Handke gjendiktet av Jon Fosse
Tom Lotherington: Kong Ubu, oversatt av Kjell Helgheim
Hilde Østby: Båtar på vatnet. Etter beleiringa. Så hyggeleg av Rønnaug Kleiva 

Avignon 2015
Finn Wilhelm Mathiesen: Sprikende festival, kommentar
Kirill Serebrennikovs Idiotene etter Lars von Trier
Thomas Ostermeiers Richard III 
Teater NO51 – My Wife made a Scene 
Intervju med Ene-Liise Semper, teater NO51
Intervju med Jonathan Châtel
Andreas, av Châtel etter August Strindberg 
Festivalen ellers 

Dans og Opera
Snelle Hall: Konferansen Postdance, Moderna dansteatern
Snelle Hall: Cosmic Body, Black Box Teater
Emil Bernhardt: Tryllefløyten, Den norske Opera & Ballett
Emil Bernhardt: Katja Kabanova, Den norske Opera & Ballett

Anmeldelser
Julie Rongved Amundsen: The Great Pretender, Black Box Teater
Enel Melberg: Fortrolige samtaler, Nationaltheatret 
Frode Helland: Et dukkehjem, Rogaland teater 
Lars Harald Maagerø: Lille Eyolf, Almeida London 
Knut Ove Arntzen: Gob Squad, HAU Berlin 
Birigitta Haglund: Äldreomsorgen i Kvärndalen, Turteatern
Enel Melberg: Lomjansguten, Västanå teater
Elin Lindberg: Stormen, Torshov/Nationaltheatret
Ilene Sørbøe: Kven er redd? Det Norske Teatret 
Torbjørn Oppedal: Black Warrior, Black Box Teater
Julie Rongved Amundsen: Congress of Dreams, Black Box Teater
Rania Broud: Så vakker du er, SoF-teater
Lillian Bikset: Det beste av det verste, Teater Ibsen 
Elin Lindberg: Snakk! det er så mørkt, Akershus teater
Julie Rongved Amundsen: Pink Cloud Effect, Black Box Teater 
Julie Rongved Amundsen: Arme land/ Krigen er et annet sted, Grusomhetens Teater
Lillian Bikset, Jonas, Nordland teater
Ruben Moi: Frøken Julie, Hålogaland teater
Elin Lindberg: Richard III, Nationaltheatret 
Birgitta Haglund: Idioten, Dramaten