Siste utgave nr 1 2022

Les fra denne utgaven: 

(Berlin): Som «statsfiende» kan ikke Ilja Khrzhanovskij vende hjem til Russland i overskuelig fremtid. Men som russisk jøde, med en ukrainsk bestemor, kan han heller ikke dra tilbake til Kyiv, der han har ledet det, nå nedbombete, minnesentret for massakrene i Babij Jar. I dette intervjuet snakker Khrzhanovskij om DAU-prosjektet, Russlands manglende oppgjør med fortiden, og det russiske selvbildet som et utvalgt folk.
Árpád Schilling fra det internasjonalt kjente kompaniet Krétakör valgte å forlate Ungarn i 2018: her forteller han om bakgrunnen.
Asbjørn Grønstad har skrevet en rik og tankevekkende bok om teaterforestillingen «Ways of Seeing», mener Tore Slaatta, som likevel synes den kunne ha vært mer kritisk. Det er også problematisk at boka er skrevet for en engere krets av internasjonale akademikere. Det gjør forankringen til den norske debatten svak, og Norge fremstår som mer entydig neoliberalistisk og høyrepopulistisk enn det er grunnlag for.
(London): Rebecca Frecknalls utsolgte nyoppsetning av Cabaret er blitt en påkostet gimmicksom ender opp med å punktere stykkets alvor.

Innhold

Russland

Thomas Oberender: Intervju med Ilja Khrzhanovskij

Kristina Matvienko: Kunstnerne og krigen, kommentar

Lev Dodin: Åpent brev til Vladimir Putin 

 

Ungarn

Svante Aulis Löwenborg: «Go, Hungarians Go!», kommentar

Svante Aulis Löwenborg: Intervju med Árpád Schilling

Klaudia Gardenö: Hvordan politikken tok over våre liv, kommentar

Bilder fra SZFE-okkupasjonen av Lázár Todoroff

Svante Aulis Löwenborg:En folkefiende i Budapest, intervju med Bálint Antal 

Programmerende scener under press: Intervjuer med Beáta Barda, György Szabó og Balázs Erös

Intervju med pogramsjef Máté Gáspár

 

Å forlate antroposfæren

Thomas Oberender: «Å forlate antroposfæren», essay 

 

Aktuelt

Roland Lysell: Tragedy, the Greeks, and Us, av Simon Critchley. Bokanmeldelse

Susanne Øglænd: Sinfonie des Fortschritts, Nicoleta Esinencu, HAU 

Svante Aulis Löwenborg: Parsifal, Kirill Serebrennikov, Wien

Theresa Benér: Mordet på Marat, Jan Klata, Göteborg Stadsteater

Elin Lindberg: Brannen, De Utvalgte, Nationaltheatret

 

Fri scenekunst

Melanie Fieldseth: Med historien som rettesnor, kommentar  

Elisabeth Leinslie: Navnet forplikter av Melanie Fieldseth, bokanmeldelse

Elisabeth Leinslie: Scenekunstliv på Aker Brygge, kommentar

Scenewebarkivet: Teaterliv på Aker brygge

 

Aktivisme

Johanne Elster Hanson: «The Oppressive state is a macho rapist», School of Resistance. Kommentar

 

Dans

Berit Einemo Frøysland: Intervju med Ingrid Berger Myhre 

Marte Reithaug Sterud: In Other Words, Black Box teater 

Toini Kristensen: …og Brahms +Hun var svart, Mats Ek, Den norske Opera & Ballett

Berit Einemo Frøysland: When the Bleeding Stops, Lovisa Ösk Gunnarsdottir, Rosendal Teater 

Marte Reithaug Sterud: Batty Bwoy, Harald Beharie, Dansens Hus 

Martin Lervik: Elisabeth Gets Her Way, Jan Martens, Dansens Hus 

Toini Kristensen: Ion, Christos Papadoupoulos, Dansens Hus

 

Kunstnerportretter

Thomas Irmer: Intervju med skuespiller Corinna Harfouch

Runar Hodne: Intervju med regissør Jurij Butusov 

Terje Dragseth: Intervju med regissør og skuespiller Lars Øyno

 

Bøker

Tore Slaatta: Ways of Seeing in the Neo-Liberal State, av Asbjørn Grønstad 

Venke Sortland: Stranger Within, av Mia Habib og Jassem Hindi 

Inger-Margrethe Lunde: Shakespeare’s Essays, av Peter G. Platt 

Knut Ove Arntzen: Kamerat livet. Samtalebok mellom Cecilie Løveid og Kaja Schjerven Mollerin

Roland Lysell: Spain in an Assembly, avhandling av Cristina Gómez Baggethun 

 

Anmeldelser

Roland Lysell: Teatervinter i Stockholm 

Theresa Benér: Tartuffe, Ivo van Hove, Comédie Francaise

Johanne Elster Hanson:Cabaret, Rebecca Frecknall, Playhouse Theatre

Svante Aulis Löwenborg: Tid for glede, Johannes Holmen Dahl, Det Norske Teatret 

Ragnhild Freng Dale: Nullpunktet, Mette Brantzeg, Beaivvas 

Willy Walder: Nokon kjem til å komme, Sigurd Ziegler, Trøndelag Teater