Siste utgave nr 1 2022

Les fra denne utgaven: 

(Berlin): Som «statsfiende» kan ikke Ilja Khrzhanovskij vende hjem til Russland i overskuelig fremtid. Men som russisk jøde, med en ukrainsk bestemor, kan han heller ikke dra tilbake til Kyiv, der han har ledet det, nå nedbombete, minnesentret for massakrene i Babij Jar. I dette intervjuet snakker Khrzhanovskij om DAU-prosjektet, Russlands manglende oppgjør med fortiden, og det russiske selvbildet som et utvalgt folk.
Árpád Schilling fra det internasjonalt kjente kompaniet Krétakör valgte å forlate Ungarn i 2018: her forteller han om bakgrunnen.
(London): Rebecca Frecknalls utsolgte nyoppsetning av Cabaret er blitt en påkostet gimmicksom ender opp med å punktere stykkets alvor.

Innhold

Russland

Thomas Oberender: Intervju med Ilja Khrzhanovskij

Kristina Medvienko: Kunstnerne og krigen, kommentar

Lev Dodin: Åpent brev til Vladimir Putin 

Ungarn

Svante Aulis Löwenborg: «Go, Hungarians Go!», kommentar

Svante Aulis Löwenborg: Intervju med Árpád Schilling

Klaudia Gardenö: Hvordan politikken tok over våre liv, kommentar

Bilder fra SZFE-okkupasjonen av Lázár Todoroff

Svante Aulis Löwenborg:En folkefiende i Budapest, intervju med Bálint Antal 

Programmerende scener under press: Intervjuer med Beáta Barda, György Szabó og Balázs Erös

Intervju med pogramsjef Máté Gáspár

Å forlate antroposfæren

Thomas Oberender: «Å forlate antroposfæren», essay 

Aktuelt

Roland Lysell: Tragedy, the Greeks, and Us, av Simon Critchley. Bokanmeldelse

Susanne Øglænd: Sinfonie des Fortschritts, Nicoleta Esinencu, HAU 

Svante Aulis Löwenborg: Parsifal, Kirill Serebrennikov, Wien

Theresa Benér: Mordet på Marat, Jan Klata, Göteborg Stadsteater

Elin Lindberg: Brannen, De Utvalgte, Nationaltheatret

Fri scenekunst

Melanie Fieldseth: Med historien som rettesnor, kommentar  

Elisabeth Leinslie: Navnet forplikterav Melanie Fieldseth, bokanmeldelse

Elisabeth Leinslie: Scenekunstliv på Aker Brygge, kommentar

Scenewebarkivet: Teaterliv på Aker brygge

Aktivisme

Johanne Elster Hanson: «The Oppressive state is a macho rapist», School of Resistance. Kommentar

Dans

Berit Einemo Frøysland: Intervju med Ingrid Berger Myhre 

Marte Reithaug Sterud: In Other Words, Black Box teater 

Toini Kristensen: …og Brahms +Hun var svart, Mats Ek, Den norske Opera & Ballett

Berit Einemo Frøysland: When the Bleeding Stops, Lovisa Ösk Gunnarsdottir, Rosendal Teater 

Marte Reithaug Sterud: Batty Bwoy, Harald Beharie, Dansens Hus 

Martin Lervik: Elisabeth Gets Her Way, Jan Martens, Dansens Hus 

Toini Kristensen: Ion, Christos Papadoupoulos, Dansens Hus

Kunstnerportretter

Thomas Irmer: Intervju med skuespiller Corinna Harfouch

Runar Hodne: Intervju med regissør Jurij Butusov 

Terje Dragseth: Intervju med regissør og skuespiller Lars Øyno

Bøker

Tore Slaatta: Ways of Seeingin the Neo-Liberal State, av Asbjørn Grønstad 

Venke Sortland: Stranger Within, av Mia Habib og Jassem Hindi 

Inger-Margrethe Lunde: Shakespeare’s Essays, av Peter G. Platt 

Knut Ove Arntzen: Kamerat livet. Samtalebok mellom Cecilie Løveid og Kaja SchjervenMollerin

Roland Lysell: Spain in an Assembly, avhandling av Cristina Gómez Baggethun 

Anmeldelser

Roland Lysell: Teatervinter i Stockholm 

Theresa Benér: Tartuffe, Ivo van Hove, ComédieFrancaise

Johanne Elster Hanson:Cabaret, Rebecca Frecknall, Playhouse Theatre

Svante Aulis Löwenborg: Tid for glede, Johannes Holmen Dahl, Det Norske Teatret 

Ragnhild Freng Dale:Nullpunktet, Mette Brantzeg, Beaivvas 

Willy Walder: Nokon kjem til å komme, Sigurd Ziegler, Trøndelag Teater