teater teater teater
det er mørkt ute og
bladene har begynte å råtne
mye tåke
kjære teater
livsgnisten du hadde før
er nå saltvannsimpregnert
teater teater teater
du gamle teaterhore
teater teater teater
jeg er også en teaterhore
for deg er verdens eldste
teater teater teater
for deg kaster jeg meg ned og lar meg selv ydmyke
i teateret
i teateret i teateret i teateret
kaster jeg meg ned og lar meg ydmyke
i teateret
skylder på deg
i teateret
men det er egentlig mitt eget behov
som skal tilfredstilles
i teateret
for skamfult
men når andre ler av meg
i teateret
da vet jeg at jeg ikke bare tar meg en runk
i teateret
i teateret i teateret i teateret
der hvor polske skuespillere går over scenen i et stykke av jon fosse uten å si noen ting og så har det liksom gått en engel gjennom rommet
i teateret
men det gjorde det aldri
i teateret
for
i teateret
er alt bare akkurat det det er
what you si si si og no no no er akkurat det du får
i teateret
hvor en stol alltid allerede er en stol
og samtidig akkurat den stolen
den stolen som Osvald setter seg ned på
i teateret
fordi skuespilleren som spiller Osvald ikke lenger orker å stå
og levere sin linje
i teateret
slik han var instruert til å gjøre og derfor
nå
i teateret
setter seg ned
i teateret
vel vitende
om at det er kontrært til arrangementet
arrangementet instruktøren hadde sett for seg
i teateret
og med den ideen
at det å følge sin trette impuls
akkurat i denne stund
i teateret
vil skape et mer dramatisk øyeblikk
i teateret
(og teateret består jo som kjent av dramatiske øyeblikk)
men glemmer
i sin narsissisme
at Osvald
denne nevrotiske og selvhatende delen av den gamle mester
aldri ville satt seg ned
i teateret
men hadde blitt stående
selv om hans impuls
var å sette seg
i teateret
og derfor
ville det å bli stående
i teateret
oppleves som mer sant
for alle
i teateret
i teateret i teateret i teateret
jeg har både håp for
teateret
men jeg har også
mistet alt håp
på
teaterets vegner
i teateret i teateret i teateret
i teateret må man alltid fortsette
man kan ikke gi seg i teateret
folk betaler i dyre dommer for å se folk ikke gi seg
i teateret
så man kan ikke gi seg
selv om man vil legge seg ned på det matte sorte tregulvet
og bare
forsvinne
ned
i teateret
for det går ikke
selv når du spiller død
i teateret
forresten
aldri spill død
i teateret
teateret er allerede dødt
så når du spiller død
i teateret
er det en dobbelt negativ
umulig
du blir bare mer
levende
i teateret
når du spiller død
selv om du holder pusten
og vi har alle forsøkt
å spille død
og holde pusten
i teateret
og det er ingenting som er dummere
i teateret
enn å holde pusten
i teateret
og liksom være død-død
på scenen
i teateret
vi vil se deg dø på ekte
i teateret
vi vil at du skal endre deg
i teateret
for bare da kan jeg også endre meg
i teateret
og det er det vi vil
i teateret
det er derfor vi går
i teateret
det er derfor vi står der i foyern
og skammer oss
fordi vi håper på å dø
på at kanskje denne gangen
vil noe endre seg
i teateret
og det er jo det vi vil
at noe skal endre seg
i teateret
med teateret
sånn at vi kan endre oss
i teateret
for ingen av oss er fornøyde
i teateret
ingen av oss er fornøyde med oss selv
i teateret
eller teateret
så vi higer
vi higer vi higer vi higer
bort bortover oppover gjennom forbi inn i dypere ned i lenger borte enda høyere enda dypere enda lenger vekk enda nærmere enda mere tåke
bare tåke
bare enda mere tåke
i teateret
i oss
bare enda mer av denne hærsjens hazeren som står bakerst
i teateret og spyr ut røyk og
haze og de gravide operasangerne
blir bare reddere og reddere
for teateret
i teateret
på grunn av dette teateret
dette spetakkelet som spys ut fra bakscenen
i teateret
fordi lysdesigneren
vil ha
noe
å jobbe med
i teatret
men det blir bare tåke
endeløs tåke
i teateret
i oss
tåke som vi skjuler oss bak
i teateret
vi skjule oss i vår egen personlige tåke
i teateret
som skjuler teateret for oss
i teateret
og politikken
ikke snakk til meg om politikken
i teateret
jeg går i teateret for å slippe politikken
for å slippe å bli moralisert for
for å slippe å moralisere
for å slippe teatret
for å slippe det politiske teateret
i teateret
noen går
i teateret
for å si det de har på hjertet
til oss
for å liksom vekke oss
som om vi ikke var lysvåkne og misfornøyde nok allerede
som om vi ikke hadde ligget våkne hele natten
og tenkt
på teater
og nå
med hovne øyne
her
lysvåkne
selv om vi egentlig vil sove
i teateret
og i pausene
de evinnelige pølsene
og alle disse langnasa spørsmålene
og de fordekte nervene
de fordekte jævla nervene
i teateret
hvor de kommer til syne
hvor de oppstår for våre øyne
som drivende foreslåtte omstendigheter
som forslåtte omstendigheter
snikende inn sceneinngangen
med alt for store mørke brilleglass
og en vag unnskyldning om en trapp
og alkoholen
disse radbrukne omstendigheter
hva er det de driver med
disse omstendighetene
hvorfor trekkes de til
teateret
hva er det de håper å finne
i teateret
flykter fra skammen
til teateret
der de driver inn
i teateret
i hopetall
til teateret
ekstroverte bajasser og spilloppmakere
i teateret
med skammen
med skammen som er så
spesiell
for teateret
som bare kan overvinnes i teateret
som vi betaler for å se at overvinnes
i teateret
og alkoholen
i teateret
hvordan lages den
i teateret
av sort kald te
romtemperert eplejuice
fun light
i teateret
er ikke alkohol
alkohol
men ice tea peach
døvt ingefærøl
ølflasker uten etiketter
solbærsaft
vann i små glass
vi drikker og drikker
i teateret
gjennom hele den lange dagens ferd
drikker vi
i teateret
men blir faen aldri fulle
tvunget til å snøvle rundt
i dunkel lyssetting blant
patinerte skinnmøbler
som har sett bedre dager
utenfor teateret
utenfor teateret utenfor teateret utenfor teateret
der drikker vi
når teateret er over
da drikker vi
vi drikker og drikker og drikker og drikker og drikker
utenfor teateret utenfor teateret utenfor teateret
drikker vi
for å glemme teateret
for å feire teateret
for å glemme teateret
for å glemme det vi holdt på med
i teateret
for å glemme det vi ikke fikk til
i teateret
for å sørge
over teateret
fordi lengselen er for vanskelig å bære
fordi gammel vane
er vond
fordi
i teateret
er det faen ikke lov å drikke
og ikke røyke
ingen røyker i teateret lenger
i teateret i teateret i teateret
sitter røyken i veggene
den syvende far i huset
røyken sitter i veggene
sitter og stirrer
på meg
akkurat min som egen far
dømmer og stirrer
på meg
og
min
grønnkålssmoothie
og vi røyker ikke lenger
vi kan ikke lenger velge vår egen død
i teateret
så vi spiller døde
i teateret
på scenen
møter opp
allerede døde
på jobb
i teateret
og forsøker å ikke dø
mer enn høyst nødvendig
vil helst sitte rundt bordet
i teateret
snakke en stund
en liten stund til
i teateret
en anekdote
i teateret
bare en liten anekdote til
i teateret
teateret teateret teateret
er alle anekdoters mor
sånn på 70-tallet
alle orgiene på trøndelag teater for eksempel
men morroa er gått ut av teateret
morroa er gått ut av teateret
ut av teateret og ut på gata
for å demonstrere
for økte bevilgninger
til teateret
er morroa gått
de betaler oss ikke for å leke lenger
i teateret
så vi går ut
ut av teateret
ut av teateret
utenfor teateret utenfor teateret utenfor teateret
der husene har vinduer
for teateret er et hus uten
og mørket er virkelig
mørket er liksom virkeligere her
utenfor teateret
ingen lysmester
vi har drukket med
utenfor teateret
her utenfor
teateret teateret teateret
i teateret derimot
er mørket bare fravær av noe vi venter på
men utenfor teateret
tettere mørke
mindre tåke
mindre haze
mer virkelighet
blir gråere her
utenfor teateret
blir vi
gråere
flytter teateret ut på gatene
men utenfor teateret er det ikke plass
til teateret
det er så omfangsrikt skjønner du
så teateret må gå hjem
slukøret går teateret hjem
og opp alle trappene i oppgangen i blokka
og famler etter nøklene sine
gjør teateret
stikker nøklene i døra til teateret
for bare å innse at det er noen hjemme allerede
ånei, tenker teateret
jeg trodde jeg kunne være alene tenker teateret
som henger frakken sin opp i gangen
og tramper av seg sluddet fra skoene sine
sier et kort hei
gjør teateret
sjekker innom kjøleskapet gjør teateret
ikke fordi det er sultent men av gammel vane
og tasser inn i stuen med en lettøl og kaster
de behullede sokkebekledte ben opp i teaterets eldgamle
møllspiste skinnsofa og teateret svarer
«joda det gikk helt fint
litt glissent
i salen»
sier teateret
«men folk virka fornøyde da»
sier teateret
og så senker tausheten seg
og teateret går og legger seg
og når teateret er sikker på at det er helt alene
og at ingen kan høre det
hulker teateret inn i puta si
og tenker på den gangen
i teateret
….. Pause
(skal vi ta det forfra)
i teateret i teateret i teateret
i teateret er vi alle fiender
«for meg er det tydelig at dramaturgen er fienden»
i teateret
«ja alltid»
i teateret
«dramaturgiatet er fienden. For meg er det tydelig.»
«ja, en dramaturg er jo på mange måter en opphøyd sekretær
eller?»
i teateret
vi har tillatelse til å hate hverandre dypt
i teateret
og som vi hater hverandre
i teateret
en gang i teateret
hatet jeg noen så hardt at jeg
cursa vedkommende
i teateret
på ordentlig i teateret
(begynner å curse mumlende: «fakk fakk faen ta dæ faen ta dæ ånkli faen ta dæ på ånkli faen faen
på ånkli på år-den-tlig si æ faen på ånkli ta dæ»)
det skjedde ingenting
i teateret
men senere fikk jeg høre
at vedkommende hadde falt og brukket beinet stygt
utenfor teateret
på glattissen som festa seg på den der jævla skitne nedtråkka røde løpern uttafor oslo nye
teater
(Fortsatt mumlende: «faen ta dæ på ordentli faen ta dæ»)
og jeg var glad
i teateret
den kvelden
var jeg glad i teater
da disse nyhetene ble meg overbrakt
godtet jeg meg
smålig
i teateret
satt der og godta meg
smålig
i teateret
smålig
smålig
smålig
er teaterets modus operandi
alle jeg kjenner
i teateret
er smålige
hvis vi ikke var smålige i teateret
hadde vi vært dårligere kunstnere
alle i teateret sier at det gjelder å være storsinnet
jeg er uenig
i teateret
er vi smålige
det er derfor vi har det gøy
i teateret
fordi vi nyter av andres mistak
feil og fornedrende forsøk
i teateret
når noen har hatt en dårlig kveld
i teateret
godter jeg meg
og tenker
da blir det mer på meg
i teateret
men hvis noen har fått meg til å se dårlig ut
i teateret
da blir jeg sur
og curser vedkommende til beinbrudd
sånn er det
i teateret
det er
kanskje
det er
kanskje
derfor
teateret
derfor teateret er så trist
for tiden
det er ikke gøy å være smålig i teateret lenger
vi må heie på hverandre og holde om hverandre
det kler oss ikke
det var bedre før
i teateret
da vi kunne være smålige
nå er vi truet
og da nytter det ikke å være smålige lenger
da må vi liksom heie på hverandre
i teateret
arrangere seminar
for å heie på hverandre
i og utenfor teateret
som om vi har noe annet
til felles
enn teateret
nei teateret
teateret det er
teateret det er en uthulet skapning
en hval uten finner
en halvbløgga vågehval
en halvbløgga hval ingen gidder å skrive romaner eller lage dramatiseringer basert på romaner i teateret om
på stranda
strandet på tidevannet
og nå sitter’n der
teateret
nå sitter’n der på grunna
og pruster
besværlig
og alle er enige om at det beste ville være
om den prusta ut
for godt
de står der
klør seg bak ørene og er skjønt enige
om at det beste
det beste ville være om den prusta ut
for godt
så skrapa opp som den er stakkar
men vi forsøker likevel
i teateret
å dytte den ut fra land
teateret
du gamle kval
som bærer våre kvaler
selv om det beste ville være
om du prusta ut
for godt
for godt
for godt
teater
er sjeldent
uhyre
sjeldent
et sjeldent uhyre
er godt teater
godt teater godt teater godt teater
er sjeldent
men likevel kommer de
publikum
kanskje får vi øye på den i år
tenker de kanskje
godt teater
kanskje dukker det opp nå når vi står her
dette gode teateret
kanskje
samme sted og samme tid
dette gode teateret
men godt teater
sitter og stirrer på oss i kikkerten sin og ler
fra avstand
fra et annet sted
mens vi står der og venter
på dette uhyre sjeldne uhyret
godt teater
er lei av å vente
på godt teater
er lei
av de unge
som sier at det ikke finnes
godt teater
de som ikke har sett
noe
ikke aner
hva de snakker om
når de snakker om
godt teater
for det finnes
er lei av de gamle også
for den saks skyld
som bare safer
og følger oppskriften
og lager det samme om og om igjen
ansetter de samme
om og om igjen
fordi de tror at da
blir det
godt teater
men det finnes
jeg har sett det
sier en
jeg har også sett
det
sier en annen
i Tyskland på nittitallet
jeg så’n i i Belgia rundt årtusenskiftet
det var dritbra
jeg så’n i 19 timer
i 19 timer så jeg ’n
før de trakk ut kontakten
i 19 timer av livet jeg aldri får tilbake igjen
men selv ikke på dødsleiet ville jeg bytta de 19 timene mot
noe annet
så kom ikke hit og fortell meg at
godt teater
ikke finnes
det finnes bevis
i en samling med nedleggingstruede CD-rom i Bergen
et sted
på godt teater
dessuten tenker teateret
det er bare i kveld som teller
uansett
tenker teateret
tenker egentlig teateret
spørsmålstegn
er det noen som tenker i teateret
hadde det ikke vært allright
dersom noen var hjemme i teateret
og tenkte
dersom noen satt der fremdeles
og røyka pipa si og klødde seg under puppene sine
og tenkte
på vegne av oss andre
som ikke tenker
i teateret
går stille av med pensjon
de som tenker i teateret
de som får ting til å skje langsommere i teateret
går rundt og tenker
tenker sitt
i teateret
holder det for seg selv
takk og pris
ingen vil vite hva teateret tenker
knallhardt tenker teateret
tanker som dreper som en bassilisk
kan forstene den uskyldsreneste håpefulleste unge elsker
kan drepe en gammel forstenet divas spilleglede
med
et eneste uhyrlig blikk
disse tenkerne i teateret
har selv sett det med egne øyne
så uttenkte
og tørre og trøtte
så trette er de
som tenker
i teateret
så trette av alle de som føler
som står der og griner
og tar så lett til tårene
i teateret
kan vi ikke bare tenke litt lenger
i teateret
tenke det ut
tørke det opp
dette tørre
i teateret
så tørt
knusk
lettantennelig
disse tørre tankene
så lettantennelige
i teateret
så sinte
teateret er så tørt og lettantennelig
kan ikke slutte i teateret
jeg får ikke til å slutte med
teater
har forsøkt flere ganger
å finne en slutt
men jeg blir bare så redd for å miste
det
for å miste det jeg hadde håpet på
for å miste teateret
at dersom jeg slutter nå
så mister jeg det
så er det borte
blir til røyk
jeg orker ikke å spille mer
jeg orker ikke å snakke mer
å si
disse replikkene
jeg orker ikke
mer
men jeg er redd for å slutte
dette er alt jeg kan
så jeg kan ikke slutte
hvem er jeg da
utenfor teateret utenfor teateret utenfor teateret
er jeg ingenting
tenker teateret
tørt
jeg må slutte nå
avslutte denne forestillingen for meg selv avslutte denne forestillingen for meg selv om teateret
hvem er det jeg forsøker å lure
hvem er det jeg forsøker å aktualisere
hvem er det jeg forsøker å takke
i teateret
for denne prisen
priser hvem i teateret
men jeg kan ikke slutte
jeg kan ikke slutte så lenge jeg har fingre er det håp
for teateret
for jeg brenner for teateret
hvis noe skulle begynne å brenne i teateret
senker teateret brannteppet og slukker alt håp
for teateret er formet som en enorm pipe
dersom noen skulle begynne å brenne for teateret
dersom det skulle begynne å brenne
i teateret
ville teaterets arkitektur være ideell for brann
teaterets arkitektur er ideell for brann
derfor dette brannteppets nødvendighet
men dersom noen brant skikkelig
dersom noe tok fyr
dersom brannen oppstod
så ville den ha ideelle forutsetninger
i teateret
så ironisk at dette teateret
er spesialdesignet for å gi ideelle forutsetninger for brann
og at folk dævver som fluer når det brenner i et teater
eller det er terrorister der
alt og alle er så lettantennelige
i teateret
og hovedscenen er tilsynelatende spesialdesignet for å skape en trekk gjennom rommet ved antenning
sceneloftet blir som en majestetisk pipe
det skjedde med The Globe
det skjer rett som det er
derfor sprayer vi alt ned med hav-vann
for at saltet liksom skal dempe gnistutviklingen
eller noe
slik at vi kan tenne talglysene våre
parafinlampene våre
gassblussene våre
glødelampene våre
fresnellene våre
så ultimat passende at det perfekte teateret
også er perfekt for brann
kanskje døde teateret med introduksjonen av LED-lyset
spørsmålstegn
når faren for brann minimeres
i teateret
kan heller ikke noe
virkelig
skje
i teateret i teateret i teateret
så derfor
kjære teater
derfor elskede
forhatte teater
den som brenner for teateret
tar av sin liksom-hatt og forlater din scene
plystrende
altså risikovillig
som et siste nikk til spøkelsene av de gamle sjøulkene
som hjemsøker sidescenen og lager knuter på rep og rot i taljene
med dødsforakt
ruslende av scenen
i teateret
plystrende
håper på dødsfall
på fallende sandsekk
på at noe ennå kan skje
i teateret
slik at dette via negativa
via døden-døden
kan bli til nytt liv
kan gi nytt liv
til dette teateret
utenfor teateret