Nummer 4 2022

Les fra denne utgaven: 

Dansekunstner og skribent Ilse Ghekieres har siden høsten 2017 fungert som fortrolig alliert med dansekunstnere som utgjorde den sivile parten i rettssaken mot Jan Fabre. I dette intervjuet forteller hun fra innsiden av prosessen med å bygge saken mot Fabre, og om hennes opplevelse av de to høringsdagene saken fikk våren 2022.
Den vestlige kursen innen russisk kultur står på spill for annen gang. Stalin trengte to tiår på å gjøre Russland til en kulturell avkrok og avstenge landet fra omverdenen. Nå har det skjedd på noen få måneder, skriver kurator og redaktør for tidsskriftet Teatr Marina Davydova. Hun var selv tvunget til å forlate Russland umiddelbart etter krigsutbruddet i februar.
(Stavanger): Kunstprosjektet FRISINN2022 fikk innpass blant oljeselskap, utstillere og stjernegjesten Elon Musk, på oljemessa i Stavanger. Hva i all verden skulle de der? Spurte Ragnhild Freng Dale den gangen. Vi republiserer kommentaren i anledning den pågående oljemessa i Stavanger.
(Odense): Det Europæiske Slagtehus er en magtmaskine i fem dele af instruktør og konceptmager Tue Biering. Det er en fem og en halv time lang forestilling om krig som en kronisk tilstand. Biering genskriver frit Shakespeares cyklus Rosekrigene under indtryk af krigen i Ukraine, og sammen med replikker fra kongerne Henrik V. og Richard II. og Richard III. klinger stemmerne af Biden, Putin og Zelenskyj.
Aktuelt palestinsk teater under Human-festivalen i Oslo helgen 11. og 12. mars: Les reportasje fra Jenin og Hebron her: The Freedom Theatre i Jenin og aktivistene i Youth Against Settlements i Hebron betaler en høy pris for sin ikkevoldelige motstand. Etter at vi besøkte dem i august, har den israelske hæren fengslet The Freedom Theatres styreleder og drept en av deres medarbeidere, og gjennomført hyppige nedstegninger og strømkutt. Hæren har også arrestert og banket opp lederen for sentret i Hebron, Issa Amro, og konfiskert hans viktigste våpen: mobiltelefonen. De begrensede kommunikasjonsmulighetene gjør også arbeidet med de planlagte forestillingene i Oslo krevende.
Fossefestivalen 2023, med gjestespill av «Jour de joie»/ «Tid for glede» av Arne Lygre, 5. og 6. september. Les Kai Johnsens anmeldelse av Stéphane Brauschweigs oppsetning her.
The History of Korean Western Theatre gir ikke et bilde av koreansk teater, men tar opp spørsmål om kolonialisme, appropriasjon og globalisering i samtidsteateret.

Nummer 4 2022

Innholdsfortegnelse, s. 2

 

100 % Narva

Cristina Gómez Baggethun: 100 % Narva av Rimini Protokoll, Narva, s. 4

Cristina Gómez Baggethun: Intervju med Helgard Haug og Daniel Wetzel, s. 8

 

Kommentar

Ragnhild Freng Dale: Oljemessen 2022, FRISINN2022 av Amund Sjølie Sveen m. fl., Stavanger

Tore Slaatta: «Lav takhøyde i kunstfeltet?» Kommentar til Ytringsfrihetskommisjonens rapport

 

International Ibsen Awards 2022

Lena Sendstad: The Shadow Whose Prey the Hunter Becomes, Back to Back Theatre, Nationaltheatret, s. 24 

 

Holberg-jubileet 2022 

Jørgen Sejersted: Holbergske kjønnsforhandlinger - homosoialitet i Jean de France og restaurasjonskomedien, s. 30

 

Highlights 

Erik Exe Christoffersen: Det Europæiske Slagtehus, Odense Teater, s. 52

Henning Gärtner: Å bli en annen, Edouard Louis, Didier Eribon og Annie Ernaux, Schaubühne, s. 56

Roland Lysell: Brott och straff, Dramaten, s. 64

 

Krigen

Marina Davydova: Krigen og ‘kulturrrevolusjonen’, kommentar, s. 68

Maria Jasinska: Kjære Therese!, kommentar, Kiyev, s. 74

 

Palestina/Israel

Vibeke Harper: SUMUD: De standhaftiges revolusjon, reisebrev fra Jenin og Hebron, s 80

 

Dans

Venke Sortland: Intervju med koreograf Mia Habib, s.  92

Venke Sortland: #Metoo-saken mot Jan Fabre, intervju med Ilse Ghekiere, s. 100

Thomas Irmer: Florentina Holzinger, kommentar, s. 106

Runa Borch Skolseg: Ophelia’s Got Talent! Holzinger, Berlin, s. 110 

Martin Lervik: Dans på Skeivå 2022, Sandnes, s. 112 

Martin Lervik: CODA 2022, Oslo, s. 118 

Per Roar: Cri de cour, av Alan Lucien Øyen, Paris Opéra Ballet, s. 123

 

Bøker 

Thomas Irmer: Lullelic Reflections, red.: Tormod Carlsen og Knut Ove Arntzen, s. 128 

Roland Lysell: Teaterfotografen Ruth Walz, s. 130 

 

Festivaler

Finn Wilhelm Mathiesen: Teaterfestivalen i Avignon 2022, s. 136 

Finn Wilhelm Mathiesen: One Song av Miet Warlop, s. 138 

Theresa Benér: Den svarta munken, Avignon, s. 130

Tomine Sandal: Politisk korrekt teaterfestival 2022, Hamar, s. 143

Birgitta Haglund: Festspillene i Nord-Norge 2022, s. 148 

 

Anmeldelser 

Camilla Eeg-Tverbakk: The History of Korean Western Theatre, Black Box teater, s. 154

Kai Johnsen: Jour de joie, Théâtre de l’Odéon, Paris, s. 156

Theresa Benér: Den vægelsindede, Det kgl. teater, s. 158