Nummer 4 2022

Les fra denne utgaven: 

Dansekunstner og skribent Ilse Ghekieres har siden høsten 2017 fungert som fortrolig alliert med dansekunstnere som utgjorde den sivile parten i rettssaken mot Jan Fabre. I dette intervjuet forteller hun fra innsiden av prosessen med å bygge saken mot Fabre, og om hennes opplevelse av de to høringsdagene saken fikk våren 2022.
(Stavanger): Kunstprosjektet FRISINN2022 fikk innpass blant oljeselskap og utstillere på oljemessa i Stavanger. Hva i all verden skulle de der?
(Odense): Det Europæiske Slagtehus er en magtmaskine i fem dele af instruktør og konceptmager Tue Biering. Det er en fem og en halv time lang forestilling om krig som en kronisk tilstand. Biering genskriver frit Shakespeares cyklus Rosekrigene under indtryk af krigen i Ukraine, og sammen med replikker fra kongerne Henrik V. og Richard II. og Richard III. klinger stemmerne af Biden, Putin og Zelenskyj.

Nummer 4 2022

Innholdsfortegnelse, s. 2

100 % Narva

Cristina Gómez Baggethun: 100 % Narva av Rimini Protokoll, Narva, s. 4

Cristina Gómez Baggethun: Intervju med Helgard Haug og Daniel Wetzel, s. 8

Kommentar

Ragnhild Freng Dale: Oljemessen 2022, FRISINN2022 av Amund Sjølie Sveen m. fl., Stavanger, s. 16

Tore Slaatta: «Lav takhøyde i kunstfeltet?» Kommentar til Ytringsfrihetskommisjonens rapport, s. 22

International Ibsen Awards 2022

Lena Sendstad: The Shadow Whose Prey the Hunter Becomes, Back to Back Theatre, Nationaltheatret, s. 24 

Holberg-jubileet 2022 

Jørgen Sejersted: Holbergske kjønnsforhandlinger - homosoialitet i Jean de France og restaurasjonskomedien, s. 30

Highlights 

Erik Exe Christoffersen: Det Europæiske Slagtehus, Odense Teater, s. 52

Henning Gärtner: Å bli en annen, Edouard Louis, Didier Eribon og Annie Ernaux, Schaubühne, s. 56

Roland Lysell: Brott och straff, Dramaten, s. 64

Krigen

Marina Davydova: Krigen og ‘kulturrrevolusjonen’, kommentar, s. 68

Maria Jasinska: Kjære Therese!, kommentar, Lyiv, s. 74

 

Palestina/Israel

Vibeke Harper: SUMUD: De standhaftiges revolusjon, reisebrev fra Jenin og Hebron, s 80

Dans

Venke Sortland: Intervju med koreograf Mia Habib, s.  92

Venke Sortland: #Metoo-saken mot Jan Fabre, intervju med Ilse Ghekiere, s. 100

Thomas Irmer: Florentina Holzinger, kommentar, s. 106

Runa Borch Skolseg: Ophelia’s Got Talent! Holzinger, Berlin, s. 110 

Martin Lervik: Dans på Skeivå 2022, Sandnes, s. 112 

Martin Lervik: CODA 2022, Oslo, s. 118 

Per Roar: Cri de cour, av Alan Lucien Øyen, Paris Opéra Ballet, s. 123

Bøker 

Thomas Irmer: Lullelic Reflections, red.: Tormod Carlsen og Knut Ove Arntzen, s. 128 

Roland Lysell: Teaterfotografen Ruth Walz, s. 130 

Festivaler

Finn Wilhelm Mathiesen: Teaterfestivalen i Avignon 2022, s. 136 

Finn Wilhelm Mathiesen: One Song av Miet Warlop, s. 138 

Theresa Benér: Den svarta munken, Avignon, s. 130

Tomine Sandal: Politisk korrekt teaterfestival 2022, Hamar, s. 143

Birgitta Haglund: Festspillene i Nord-Norge 2022, s. 148 

Anmeldelser 

 

Camilla Eeg-Tverbakk: The History of Korean Western Theatre, Black Box teater, s. 154

Kai Johnsen: Jour de joie, Théâtre de l’Odéon, Paris, s. 156

Theresa Benér: Den vægelsindede, Det kgl. teater, s. 158