The American Moth, regi: Alan Lucien Øyen. Winter guests/ FiB 2021. Foto: Ólafur Jónnson

Inntekter for norsk scenekunsteksport kompenseres ikke i regjeringens ordninger – en dramatisk situasjon for scenekunstfeltet

Inntekter for norsk scenekunsteksport kompenseres ikke i regjeringens ordninger – en dramatisk situasjon for scenekunstfeltet, skriver Danse- og teatersentrum i en pressemelding 11. januar.

Gjennom høsten har vi sett flere eksempler på at norsk scenekunst er i fare. Pandemien har gitt enorme konsekvenser for en del av kulturlivet som allerede er svært utsatt. Rapporten Kunst i tall, viser i versjonen fra 2020 at norsk scenekunst er det kunstfeltet med det største økonomiske tapet som direkte konsekvens av pandemien. Tallene viser en nedgang i samlede inntekter på hele 53 %. Ser vi bare på tall fra utenlandsinntekter er nedgangen på hele 69 %.

I desember la selskapet Zero Visibility corp. ned, og nå står turneen til kompaniet Winter guests i fare på grunn av vedvarende pandemi.

Dette kompaniet som allerede er utenfor det norske offentlige finansieringssystemet, blir heller ikke kompensert for tapte inntekter knyttet til turneen, og risikerer nå et stort underskudd.

Det har så langt i kompensasjonsordningene ikke vært tilrettelagt for inntektstap for internasjonal virksomhet, det eksistert heller ikke ordninger som stimulerer til fremtidig internasjonal aktivitet for scenekunstfeltet.

- Det er skuffende at kompensasjonsordningen, som den foreligger nå ikke tar dette innover seg, spesielt siden den nye regjeringen uttrykker at de skal inkludere dem som ikke blir fanget opp av andre støtteordninger, sier direktør i Danse- og teatersentrum Hege Knarvik Sande

Kompaniet skriver selv:

“WG har planlagt en omfattende turne vinter/vår 2022 med forestillingen Story, story, die. i Canada, Europa og Norge, 25 forestillinger. Turneen var opprinnelig planlagt og programmert i 2020, men ble utsatt grunnet Covid. Nå står hele turneen igjen i fare for å bli utsatt/kansellert grunnet omicron- variant og ny smittebølge.”

Inntekter og utgifter for turneen samlet er i underkant av 3 MNOK. Turneen er priset til kostpris, i hovedsak dekker honoraret lønn og opphold for dansere og teknikere, og kompaniet ville ikke sittet igjen med et overskudd ved normalt gjennomført turne. Slik det er nå risikerer kompaniet et kritisk underskudd.

Hvem og hva er kompaniet?

Winter Guests, ledet av Alan Lucien Øyen, er et av Norges mest anerkjente og etterspurte dansekompanier internasjonalt, og kompaniet har i løpet av sin karriere turnert over 20 land og spilt forestillinger på renommerte scener som The Watermill Center, New York Theatre Workshop, Théâtre National de Chaillot, og Banff Center for the Arts. Kompaniet har også vunnet flere priser, blant annet Hedda-prisen i 2015. I 2018 ble Alan, som en av to gjestekoreografer invitert til å skape et verk med det verdenskjente kompaniet Tanztheater Wuppertal Pina Bausch – et verk som nå turnerer over hele verden..

Langsiktige konsekvenser av pandemien og løsninger

For mange scenekunstkompanier er den internasjonale virksomheten en betydelig del av kunstnerøkonomien, og situasjonen rundt eksporten av norsk scenekunst er dramatisk.
Vi som forvalter reisestøtteordningen på vegne av UD, ser en drastisk nedgang i søkere, det er få nye invitasjoner og færre nye samarbeid som inngås.

Med avlysninger, utsettelser og nedskaleringer har norske scenekunstnere tapt inntekter i to år på rad som ikke har blitt kompensert.
Det er tydelig at pandemien ikke er over, og norsk scenekunst har en usikker tid i møte. Det må eksistere ordninger for å gjenoppbygge den internasjonale eksportvirksomheten for scenekunstfeltet og det må på plass raskt!

Les hva Danse- og teatersentrum mener regjeringen bør gjøre:

https://static1.squarespace.com/static/5c5c0762c46f6d030e28550a/t/61dd4d... /1641893124166/Høringsvar+Danse-+og+teatersentrum+11.01.2022-4.pdf

Rapporten Kunst i tall fra Norsk kulturråd, 2020:

https://www.kulturradet.no/vis-publikasjon/-/kunst-i-tall-2020-rapport?draft­true

(Pressemeldingen fra DTS ble publisert 11.01.2022)