Nummer 1 2018

Les fra denne utgaven: 

Samtale med regissøren Romeo Castellucci.
eller: EN NORSK HANDELSREISENDES DØD eller: «Velkommen til åpen prøve på Nationaltheaterets hovedscene». (Anmeldelsen inngår i prosjektet Kritikkens kunst)
Om Johann Grips gjendiktning av Brechts dikt - Landskap i eksil.
(Berlin): Det tyske adjektivet beliebig står for tilfeldig, vilkårlig, etter behag eller hvilken som helst. 
(Harstad): Festspillene i Nord-Norge har kastet ballene høyt opp i lufta de siste par årene. Arktis skal redefineres. Vår historie omskrives, og kunst og kultur skal bli viktig for flere. Målet er å bli verdens viktigste kunstfestival for nord.
Ingmar Bergmans skrifter ges ut i nyutgåva av Norstedts förlag. Forskaren Jan Holmberg fokuserar Bergmans betydelse som skönlitterär författare och ser hans självbiografiska skrifter i ett nytt och omvälvande perspektiv.
På Store scene på Black Box teater 25. januar 2018 sitter 12 frivillige publikummere og memorerer Shakespeares Sonette 30. Veiledet av Tiago Rodrigues, aktuell som prisvinner under Den europeiske teaterprisen 2018. 
Gå ikke glipp av: Forced Entertainment er tilbake med «Complete Works - Table Top Shakespeare», på Trøndelag Teater, 7.-16. februar. Les anmeldelse fra Meteor i Bergen (2017) her:
I forbindelse med nedstengningen av teatrene, har Münchener Kammerspiele fulgt eksemplet til Schaubühne i Berlin, og sender forestillinger fra sitt aktuelle repertoar (men ikke arkivopptak, slik som den historiske gullrekka til Schaubühne). Først ut er forestillingen Hamlet, i regi av Christian Rüping i kveld, søndag 22. mars. Les anmeldelse av av Hamlet fra arkivet vårt, samt videre spilleplan i München her. (red. anm.)

Enquete

Tony Kushner

Catherine Steindler: Intervju med Tony Kushner, Provincetown, NYC 

Therese Bjørneboe: Angels in America, Dramaten og Nationaltheatret

Democracy in America

Joseph Pearson: Intervju med Romeo Castellucci

Theresa Benér: Democracy in America, Schaubühne Berlin

GertrudenStein og The Harlem Renaissance

Laura Louise Schultz: Gertrude Steins Four Saints in Three Acts fra NYC 1934

Arthur Miller

Goro Tronsmo: En handelsreisendes død, Nationaltheatret

Bokessays: Brecht

Frank Raddatz: Lehmanns Brecht-kloning, samt en veiledning til hans frigjøring

Tone Avenstroup: Landskap i eksil, Johann Grips gjendiktning av Brechts dikt

Europeiske scener

Polen

Theresa Benér: Proces av Kafka, i regi av Krystian Lupa, Warszawa

Den europeiske teaterprisen

Therese Bjørneboe: Rapport fra pristildelingen til Isabelle Huppert, Jeremy Irons m.fl. 

Russland

Kristina Matvienko: Gamle svar på nye utfordringer

Kristina Matvienko: Pseudo-patriotisk teater, revolusjonsjubileet 2017 

Tyrkia

Bahar Çuhadar: Istanbul internasjonale Teaterfestival 2017     

Tyskland

Susanne Øglænd: Sesongstart på Volksbühne Berlin

Bøker

Roland Lysell: Bergman-bøker

Sigurd Ziegler: Demonology, et portrett av Kate Pendry                 

Michael Evans: Skuespillerens arbeid med tekst                             

Julie Rongved Amundsen: Bjørnstjerne Bjørnsons samtidsdrama  

Teaterfestivalen Fjaler

Elin Høyland: Intervju med Torkil Sandsund og Miriam Prestøy Lie   

Ilene Myrann Sørbøe: Festivalrapport fra Fjaler 2017                                 

Meteor

Therese Bjørneboe: Forced Entertainments Table Top Shakespeare  

Rania Broud: Festivalrapport fra Meteor 2017

Forestillinger

Snelle Hall: Mette Ingvartsens Seven Pornographies, Black Box teater 

Hans-Georg Kohler: Selbstbezichtigung, Berliner Ensemble 

Ken Runar Hanssen: The Secret Garden, the Globe side

Goro Tronsmo: By Heart, Black Box teater

Svante Aulis Löwenborg: Shame, Motforestillinger

Svante Aulis Löwenborg: Spørrespillet, Nationaltheatret

Birgitta Haglund: Desperado, Stockholm

Lars Harald Maagerø: Hamlet, Münchner Kammerspiele

Ilene Sørbøe: Ionescos neshorn x 3, Teatret Vårt og Det Norske Teatret