Nummer 2-3 2021

Les fra denne utgaven: 

Få ord skaper så mye oppstyr som dekolonialisering For å rense luften samlet vi nordiske intellektuelle til en høyst nødvendig samtale om temaet.
Few words ruffle so many feathers as decolonialism, so a conversation between Nordic scholars on the topic in order to clear the air on the topic was much needed.
Ytringsfrihetskommisjonens bidrag som både skuespillere, kuratorer og smaksdommere i Morten Traaviks «hyper-teater», har denne sommeren fått meg til å tenke at det kanskje er på tide å ta et generasjonsoppgjør? Kommentar av regissør Tormod Carlsen.
Hvordan går det egentlig med de nyutdanna danserne og vårens avgangsstudenter etter 15 måneder under pandemiens begrensninger?
Mange lurer på om Fredrik Bratberg snart skal bli profet i eget land – eller i hvert fall dramatiker på norske scener. Selv håper han at det er i ferd med å løsne litt nå. Men han skynder seg å legge til: – Det er jo fortsatt såpass få norske oppsetninger at min følelse av et oppsving kan være tilfeldig. Les intervju med Fredrik Brattberg, aktuell med premiere på Vega Teater, 28. januar.
Oslo og Norge ser ut til å ha utfordringer med å gi plass til den frie scenekunsten som allerede får produksjonsstøtte. ALI Kaffebygget på Filipstad i Oslo kan være den ressursen som feltet mangler i dag.
Tove Bratten trekker en linje fra utbyggingen av Aker brygge på 80-tallet, til at vi i dag er i ferd med å miste de siste rester av Oslo som industriby.

Leder, av Therese Bjørneboe

Dekolonialisering 

Grace Tabea Tenga i samtale med kunstnerne og teoretikerne Sonya Lindfors, Deise Nunes og Thomas Prestø 

 

Hybride former

Thomas Irmer: Intervju med videokunstner Jan Speckenbach 

Thomas Irmer: Der Zauberberg, Deutsches Theater 

Berit Einemo Frøysland: Johan Harstads Krasnojarsk som VR-teater, Graz 

Hedda Fredly: Avatar me, Sort/ Hvid 

Berit Einemo Frøysland: Antropos. Tyrann Ödipus, Volksbühne Berlin 

 

Susie Wang

André Eiermann: «Der illusjon er realitet: Susie Wangs teater». Essay 

 

Flyktningteater 

Mariken Lauvstad: The Walk – et 8000 km langt vandreteater, kommentar 

Birigitta Haglund: Arabiska teatern, intervju med Helen Al-Jabani og Oskar Rosén

 

ALIbygget på Filipstad 

Svante Aulis Löwenborg: Om behovet for visningsarenaer og prøvelokaler i Oslo

 

Dans 

Berit Einemo Frøysland: Kjolen, diktet av stoff, kommentar 

Magdalene Solli: Rapport om nyutdannede dansekunstnere, kommentar 

Venke Sortland: Seven Duets av Ingun Bjørnsgaard, Bærum kulturhus 

Berit Einemo Frøysland: Jazz ain’t Nothing but Soul, Tabanka, Dansens hus

Jonas Øren: Realness, filmanmeldelse         

 

Sløserikommisjonen 

Tormod Carlsen: Ironigenerasjonen og “Det nye alvoret”, kommentar

Therese Bjørneboe: Fuck Facebook! Utdrag fra Kulturrådets og Ytringsfrihetskommisjonens innspillmøter

Mia Habib: Netthets som kunstkritikk. Innlegg fra Kulturrådets innspillmøte, 8. april

Berit Einemo Frøysland: Sløserikommisjonen – del I. Vestland

Knut Ove Arntzen: Sløserikommisjonen – del 2, Viken

 

Jubileum 

Cecilie Løveid: Silkeberg  

Cecilie Løveid: Samtale med Annika Silkeberg, DNS 

Karine Sand Gjersøe: Teatrets doble virkelighet 

 

Kunstnerportrett 2 sider

Theresa Benér: Intervju med regissør Staffan Valdemar Holm 

Runar Hodne: Intervju med regissør Susanne Kennedy 

Anna Burzynska: Warlikowskis seismografiske fornemmelse, kommentar 

Anne Helgesen: Intervju med dramatiker Fredrik Brattberg 

 

Festivaler

Hedda Fredly: Stamsund teaterfestival 2021

Baktruppen: Skulpturen «Turisten», tale til Stamsunds befolkning i 2006 og 2021 

Roland Lysell: Theatertreffen 2021 

 

Bøker og avhandlinger 

Laura Schultz: Kommentar til Anna Watsons PHD Om det politiske gruppeteatret i Norge,  

Ole Johan Skjelbred: Contemporary European Playwrights 

Anna Marie Nesheim: Popular Theatre and Political Utopia in France, 1870-1940 

 

Anmeldelser:

Berit Einemo Frøysland: Die Gewehre der Frau Kathrin Angerer, av René Pollesch, Wiener Festwochen 

Berit Einemo Frøysland: The Mother, The Wooster Group, Wiener Festwochen 

Svante Aulis Löwenborg: Etter stillheten av Lars Norén, Nationaltheatret