Støtte til Akademi for scenekunst fra Teatervitenskap, UiB

Det teatervitenskapelige fagmiljøet ved Universitetet i Bergen slutter seg til oppfordringen om å videreføre Akademi for Scenekunst, i følgende uttalelse:

Det teatervitenskapelige fagmiljøet ved Universitetet i Bergen ser med bekymring på forslaget om å

Relaterte saker

Akademi for scenekunst må reddes!

Les opprop fra tidligere studenter og lærere her

legge ned Akademi for Scenekunst ved Høgskolen i Østfold i Fredrikstad. Nok en gang ser vi at økonomiske utfordringer innenfor høyere utdanning kan komme til å ramme teater- og scenekunstfag på universiteter og høgskoler uforholdsmessig hardt. 

I et drøyt tiår har disse utdanningene blitt utsatt for både faktiske kutt og nedleggelser og trusler om det samme. Først var det de teatervitenskapelige utdanningene ved de store universitetene som sto i fare. Teatervitenskap ved Universitetet i Oslo ble faset ut fra 2012 og deretter lagt ned. Teatervitenskap ved Universitetet i Bergen ble truet i 2018 og igjen i 2023, og har mistet en stilling. Også fagmiljøet ved NTNU i Trondheim har siden 2019 gjentatte ganger vært utsatt. Forslaget om å legge ned Akademi for Scenekunst er alarmerende fordi nå har nedleggingsfaren spredt seg til kunstutdanningene. 

I 2018, da teatervitenskap i Bergen var truet for første gang og teatervitenskap i Oslo hadde vært nedlagt i seks år, kunne det fortsatt vises til en «solid tilvekst av ulike utdannelsestilbud» andre steder (T. Bjørneboe, 2018, https://shakespearetidsskrift.no/2018/08/hvem-er-de). Akademi for Scenekunst var ett av disse stedene. Den gang kunne faren for nedleggelse i Bergen framstå som en effekt av den feilaktige antakelsen om at såkalte praksisrettete utdanninger var mer relevante for scenekunstfeltet og samfunnet enn såkalte teorirettete utdanninger. Det var derfor viktig å framheve hvordan teori og praksis faktisk henger sammen, både innenfor hver enkelt utdanning og på tvers av dem.

Den nåværende situasjonen viser at vi fortsatt mangler en helhetstenkning på tvers av sektorer som ivaretar et mangfold av utdanningstilbud og et mangfold av kunstneriske praksiser, visningssteder og institusjoner. Dette ser vi blant annet i årets budsjettproposisjon. Institusjoner styrkes, mens det frie scenekunstfeltet svekkes (J. R. Amundsen, 2024, https://scenekunst.no/artikler/et-statsbudsjett-for-institusjonene). Kutt og endringer til finansieringsmodellen for høyere utdanning gjør at kunstutdanninger ligger utsatt til. Økningen i kulturbudsjettet pynter sånn sett bare på en tendens som på sikt vil gjøre kulturen fattigere.    

Akademi for Scenekunst er en uunnværlig utdanningsinstitusjon. I tillegg til de interne synergier som satsingen på både skuespill og scenografi skaper, oppstår det synergier mellom utdanningen i Fredrikstad og eksterne partnere. Samarbeidet mellom scenografilinjen i Fredrikstad og Teaterhøgskolen ved Kunsthøgskolen i Oslo må nevnes. Det må også samarbeidet med Høgskolen i Innlandet og Universitetet i Tromsø om å opprette et ph.d.-program i kunstnerisk utviklingsarbeid, som nylig er blitt akkreditert. Ikke minst må vi trekke fram Erasmus-samarbeidet med det renommerte Institutt for Anvendt Teatervitenskap i Giessen (Tyskland). Og da har vi ikke engang nevnt hvordan kunstnere med utdannelse fra Akademi for Scenekunst setter sitt preg på kunsten.  

Det teatervitenskapelige fagmiljøet ved Universitetet i Bergen støtter derfor fullt og helt oppfordringen om å videreføre Akademi for Scenekunst.  

André Eiermann, Melanie Fieldseth, Grethe Melby, Ulla Kallenbach, Jon Refsdal Moe, Magnus Tessing Schneider, vitenskapelige ansatte ved avdeling for teatervitenskap, Universitetet i Bergen

Publisert 16.10.2024