Nummer 1 2024

Les fra denne utgaven: 

I denne teksten følger Joe Martin hendelsesforløpet etter Hamas-angrepet 7. oktober. Han diskuterer effekten terroren og krigen i Gaza har hatt på de pågående kulturkrigene, i politikk og mainstream media, jødiske samfunn og blant palestina-aktivister. Essayet viser også til hvordan «bokstavelige» lesninger av Bibelen/Toraen blir brukt som israelsk propaganda. Til slutt spør Martin om det finnes en vei ut? Det er ekstreme nasjonalister på begge sider som lenge har vært myndigheten – og problemet.
(New York): Jeremy Strong og Michael Imperioli fronter besetningen i en selvrefererende forestilling som inkluderer publikum – og Extinction Rebellion, skriver Joe Martin i denne anmeldelsen av «An Enemy of the People» på Circle in the Square på Broadway, fra siste utgave av Norsk Shakespearetidsskrift. Se også vår omtale av Extinction Rebellions intervensjon under pressevisningen 14. mars: «Broadway overlever ikke på en død planet».
(Porsgrunn:) Vinterscenen, Grenland Friteaters vinter-biennale, bød på teater, musikk, slampoesi, utstillinger og verksteder. Midt i debatten om intersosialt teater, gir festivalens små forhold, oversiktligheten, og varmen folk viser hverandre, ypperlige muligheter både for interaksjon og diskusjon.
UNDER, av en av Norges mest kjent koreografer, Sølvi Edvardsen, tematiserer ensomhet på en allmennmenneskelig måte. Forestillingen bringer opp uventede spørsmål i meg, knyttet til spesifisitet, arv og «other-timeness».
(Riga): Łukasz Twarkowski belyser kunsten mellom original og kopi i en storslått multimedia-installasjon om ikonet Rothko.
Forestillingen FLAMMENWERFER, basert på Carl Fredrik Hills bilder, ble det siste scenkunstprosjektet Kirsten Dehlholm rakk å gjennomføre, før hun gikk bort i sommer. Forestillingen vises denne helgen, 30. og 31. august, under Aarhus festuke, og 26. og 27. september på Det kongelige teater i København. Les Øyvind Bergs anmeldelse her:

INNHOLD

Teaterkrise

Therese Bjørneboe: Intervju med Kjersti Horn, Hans P. Henriksen og Runar Hodne

Bøker

Nora Auerbach: The Art of Assembly: Political Theatre Today av Florian Malzacher 

Krigen i Gaza 

Thomas Irmer: En konflikt uten ende: Den tyske BDS-debatten. Kommentar 

Tone Avenstroup: Aksjonisme og aktivisme. Kommentar 

Joe Martin: Portretter av Gaza i USA og engelskspråklige media. Kommentar 

 

KI og ny teknologi 

Knut Ove Arntzen: Rotkho av Lukasz Twarkowksi, Riga

Tanya Pollard: Intervju med regissør Annie Dorsen, Brooklyn, New York 
 

Highlights

Øyvind Berg: Flammenwerfen, av Hotell Pro Forma, Malmö

Joe Martin: An Enemy of the People, Broadway, New York

Therese Bjørneboe: «Broadway overlever ikke på en død planet!» 

Eksil 

Svante Aulis Löwenborg: Intervju med dramatikeren Lena Ljahusjonkova 

Theresa Benér: Les Émigrants, av Krystian Lupa, Odéon Théâtre, Paris 

Theresa Benér: Notre vie dans l’art, Théâtre du Soleil, Paris

 

Teater og landskap

Hans-Thies Lehmann: VANNET. STEINENE. Essay 

Marielle van Dop: Standhaftige folk – spor Gamvik, billedreportasje 

 

Minneord

Berit Einemo Frøysland og Wolfgang Hottner: René Pollesch (1962-2024) 

Edvard Hoem: Stein Winge utanom allfarveg

Minneord Stein Winge (1940-2024): Bjørn Sundquist, Anneke von der Lippe, Pål Sverre Valheim Hagen, Knut Ove Arntzen, Eirik Stubø og Tine Schwab

Dans

Venke Sortland: Intervju med Stine Nilsen, ny kunstnerisk leder, Dansens Hus 

Ilse Ghekiere: ICE WET og Ice Hot 2024, Bergen/ Oslo 

Martin Lervik: Omé, Riksscenen 

Ilse Ghekiere: Under, Dansens Hus 

Venke Sortland: Martin Slaatto: Transporteringsdans, av Sidsel Pape 

Marte Reithaug Sterud: Steve Paxton (1939-2024)

Marte Reithaug Sterud: Intervju med Otto Ramstad

 

Dramatikk og dramaturgi

Kjersti Hustvedt: En forsvarstale for en ikke-nyskapende ny dramatikk. Debatt 

Tom Remlov: Når dikterstemmene vender tilbake. Kommentar 

Mads Thygesen: Maaike Bleekers Doing Dramaturgy. Kommentar

 

Festivaler

Cristina Gómez Baggethun: Vinterscenen 2024, Porsgrunn 

Runa Borch Skolseg: Kunstenfestivaldesartes 2023, Brussel 

 

Anmeldelser

Elin Lindberg: Nora oder wie man das Herrenhaus kompostiert, Deutsches Theater Berlin 

Tom Remlov: The Motive and the Cue, Noël Coward Theatre, London 

Knut Ove Arntzen: Die Erfundung des Jazz in Donbass, Theater Bremen 

Ragnhild Tronstad: Roberto Zucco, Det Norske Teatret 

Roland Lysell: Tre systrar, Stadsteatern 

Roland Lysell: Yerma, Dramaten 

Theresa Benér: Timerne, Det kgl. teater

Theresa Benér: Edward II, Betty Nansen Teatret

Sumaya Jirde Ali: Camouflage, Sentralen, Oslo

Berit Einemo Frøysland: Vi er fem, Torshovteatret 

Ruben Moi: Sluttspill, Hålogaland Teater