Nummer 2-3 2022

Les fra denne utgaven: 

Nasjonalmuseet åpnet med en omdiskutert utstilling av norsk samtidskunst. Den enorme lyshallen på taket av det nye museet er fullt av kunstverk og minner litt om et loppemarked. Men det finnes også arbeid som søker å skape forbindelser mellom byområde, museets arkitektur og kunstverkene, og nettopp dette romlige potensialet står i fokus for både Nasjonalmuseets arkitektur og Goro Tronsmos utstillings-scenografi «Staged Institutions IV – The City, the Courtyard, the Light», i ytre del av Lyshallen, for åpningsutstillingen «Jeg kaller det kunst», skriver Serge von Arx
Brev fra Mariia Jasinska, kurator og teaterkritiker fra Kyjiv.
(Tromsø): To gravitasjonskrefter i det samiske er nå i spill, ifølge jurist og joiker Ánde Somby.
(Tromsø): Koreograf og danser Marit Shirin Carolasdotter om sin «doble» minoritetstilhørighet.
Poet og dramatiker Rauni Magga Lukkari mottok 23. september Kongens fortjenestemedalje. Den ble utdelt i forbindelse med markering av hennes 80 årsdag, i Rødbanken i Tromsø. Les intervju med Mette Brantzeg her
(London): Med «Age of Rage», basert på Aiskylos og Evripides, gir Ivo van Hove og Internationaal Theater Amsterdam publikum fire timer med blodhevn, skriver vår anmelder Johanne Elster Hanson. Forestillingen live-strømmes søndag, 11. desember.
(Berlin): I sin siste produksjon har Arne Vogelgesang/ Internil fulgt selviscenesettelsen til en online-gruppe på en terapi-strandcamp i flere år.

INNHOLD 

 

Leder

Sven Åge Birkeland (1960 – 2022)

Knut Ove Arntzen: Sven Åge Birkeland, nekrolog

Minneord ved Tim Etchells, Frank Vercruyssen, Ingri Fiksdal, Kristian Seltun og Karoline Skuseth

 

Vinge/ Müllers Hedda Gabler

Thomas Oberender: BRACK IMPERieT, essay 

Melanie Fieldseth: Hedda Gabler av Vinge/ Müller, Det Norske Teatret 

 

Teatral arkitektur

Serge von Arx: Goro Tronsmos «Staged Institutions IV – The City, the Courtyard, The Light», Nasjonalmuseet

 

Vårscenefest 

Camilla Eeg-Tverbakk: Vårscenefest 2022, Tromsø 

 

Samisk nok?

Mette Brantzeg: Intervjuer med Ánde Somby, Marit Shirin Carolasdotter og Rauni Magga Lukkari 

 

Krigen  

Mariia Jasinska: Kjære Therese! Kommentar, Warszawa/ Kiyev

Kristina Matvienko: Kommentar, Moskva 

 

Bøker

Michael Evans: I skyggen av Ibsen og «Abnorme» kvinner. Henrik Ibsen og dekadansen

Espen Stueland: Jeg skulle si storm, Boka om Ways of Seeing, red.: Pia Maria Roll, Sara Baban og Hanan Benammar 

 

Peter Brook (1925-2022)

Theresa Benér: Nekrolog, Peter Brook 

Minneord ved Kai Johnsen, Tormod Carlsen og Ellen Horn 

 

Dans 

Magdalene Solli: Intervju med steppdanser Janne Eraker 

Berit Einemo Frøysland: Spring Forward Festival, Elefsina

Willy Walder: Little Bastard 2022, Trondheim 

Ilse Ghekiere: The Dancing Public, Mette Ingvartsen, OIT, Dansens Hus 

Berit Einemo Frøysland: Romeo and Juliet, Bærum kulturhus 

 

Regikunst 

Victoria H. Meirik: Om bokutgivelsen og prosjektet Looking for Direction

Runar Hodne: Maskens sannhet. Om konseptutvikling i teatret, essay  

Therese Bjørneboe: Intervju med Johannes Holmen Dahl 

 

Teaterhistorie

Kaare Stang: Bergmans Pirandello-oppsetning på Nationaltheatret 1967

 

Hans-Thies Lehmann (1944 – 2022)

André Eiermann: Hans-Thies Lehmann. Nekrolog

 

Festivaler 

Venke Sortland: Festival LATERNA, Black Box teater  

Keld Hyldig: Festspillene i Bergen 2022

Theresa Benér: CPH Stage 2022, København  

Roland Lysell: Theatertreffen 2022, Berlin

 

Fosse-arkivet

Jens-Morten Hanssen: Fosse-arkivet på Nasjonalbiblioteket 

Therese Bjørneboe: Intervju med Berit Gullberg, Colombine Teaterförlag

 

Anmeldelser

Joe Martin: Hangmen, Macbeth, Girl from the North Country, Broadway, New York 

Knut Ove Arntzen: Brødrene Karamasov, Jaktselskapet og Broderskap, Hamburg

Johanne Elster Hanson: Age of Rage, London 

Susanne Øglænd: Geht es dir gut? Volksbühne, Berlin 

Thomas Oberender: Schöpferwissen, theater discounter, Berlin

Susanne Øglænd: Queen Lear, Maxim-Gorki-Theater, Berlin 

 

Våre bidragsytere. Kolofon