Byrådet i Oslo fikk onsdag kveld flertall for å kutte nesten halvparten av budsjettet til Oslo Nye Teater. Norges tredje største institusjonsteater blir dermed sterkt rammet. Forslaget fra byrådet om at 25 millioner til omstilling skal være et lån, ble også vedtatt i bystyret. Teatret får med dette lånet nok et problem å hanskes med.
Mia Habib får prisen for sitt nyskapende, mangfoldig og modig kunstnerisk arbeid som brobygger både i Norge og internasjonalt. Les pressemelding her
Mistillitsforslaget mot byråd Anita Leirvik North fikk ikke flertall i Oslo bystyre i dag. Opposisjonspartiene Ap, SV, MDG, Rødt og partiet Sentrum stemte for mistillit. Siden disse partiene er i mindretall i bystyret, var det ikke nok til å felle kultur- og næringsbyråden.
I «Village Party» er interaksjon mellom utøvere og publikum bærende. Vi får være med på fest, lek og dans med generøs ivaretagelse. Og i dette mellomrommet mellom et sceniske verk og en sosial fest på lokalet, skjer en interessant forskyvning.
Onsdag skal Oslos politikere avgjøre fremtiden for Oslo Nye Teater. – Jeg håper politikerne i bystyret med dette kan innse at prosessen som har vært, ikke kan føre til et så drastisk vedtak, sier Per Emil Grimstad. Lederen i Norsk Skuespillerforbund reagerer særlig sterkt på at kulturbyråden foreslår å gi 25 millioner av omstillingsmidlene som et lån.
I en form av kriminalteater som gränsar till det mycket välkända hanterar Kate Pendry de mänskliga möten som sker när hon berättar om sin egen bakgrund och möten med Londonpolisen och äldre släktingar. Det blir spännande teater.
Fellesskapet har et hus vi må ivareta, og teaterkompaniet trenger et fullverdig instrument for sin kunstneriske aktivitet. Den opplagte løsningen må være å ta skrittet fullt ut og skille huset fra brukeren, skriver Tom Remlov i denne kronikken.
Nå er det bekreftet at Vegard Vinge og Ida Müller har takket nei til å overta den kunstneriske ledelsen for Volksbühne, slik det tidligere i høst kom fram gjennom lekkasjer til pressen at det pågikk forhandlinger om. Det som fortsatt står fast er at kunstnerduoen vil iscenesette Ibsens «Peer Gynt» på hovedscenen til Volksbühne i 2025.
Vi kan glede oss over statsbudsjettet slik det nå ser ut for 2025, men jeg oppfordrer kunst- og kulturbransjen til å planlegge for morgendagen, skriver Tove Bratten.
Io Sivertsen og Christa Barlinn Korvald har reist i USA, dekket det amerikanske valget og laga mediehuset Move fast! Breaking news! Sammen med Tani Dibasey har de skapt forestillinga «When I say dream, I say America» som de viser på Vega Scene. Den blir et scenisk essay der det som fungerer aller best er dokumentarteaterdelene.
I 7. episode av Skuespillsamfunnet er Denis Diderots «Paradoks om skuespilleren» utgangspunktet for samtalen mellom Stine Fevik og Espen Klouman Høiner. Samtalen tar for seg kostymer som forlokkende inngang til skuespilleryrket, hvorvidt skuespilleren skal spille med sjelen eller forstanden, Diderots skille mellom følelse og følsomhet, om repetisjon, lytting og teater som noe opphøyd, og skuespilleren som et tarvelig menneske og en stor kunstner – på en og samme tid. Blant annet. Skuespillsamfunnet er laget av Espen Klouman Høiner, i samarbeid med Norsk Shakespearetidsskrift. Musikkvignett av Camilla Vatne Barratt-Due. Støttet av stiftelsen Fritt Ord.
Provisoriet trenger en hjertestarter, ikke flere utsettelser. Vi håper at Tromsø kommune forstår at å investere i Rådstua Teaterhus er å investere i fremtidens kultur, samhold og kunst, skriver Mette Brantzeg i Sámi Lávdi.
— Responsen er rett og slett overveldande, seier Terje Lyngstad, avdelingsleiar for Nynorsk scenespråksenter, ei vidareutdanning for landets skodespelarar.
(Stavanger): Rogaland Teaters oppsetning av Jon Fosses «Eg er vinden» er enkel, effektiv og eksepsjonelt god.
Marius von Mayenburg held fram med å bore i klassemotsetnadar og middelklassen sine ekteskapsproblem i sitt seinaste stykke «Ellen Babić». Og han spør om kor nære relasjonar ein lærar og ein elev kan ha utan at det er uetisk? Peer Perez Øian og ensemblet sin versjon blir nær og kjenslevar.
«Rød høst» på Grusomhetens teater er sær, vanskelig tilgjengelig, og spiller ikke mye på lag med publikum. Akkurat slik lykkes den i å formidle sitt perspektiv på et ofte romantisert forfatterskap.
Denne uken ble det kjent at styret på Oslo Nye vil nedlegge Trikkestallen på Torshov. Å flytte dukketeatret til Centralteatret, er en del av en omstillingsplan som vil føre til økte egeninntekter, argumenterer styreleder Jafar Altememu. Tidligere teatersjef Kjetil Bang-Hansen reagerer skarpt på en plan som vil få prisen på barneteaterbilletter til å gå opp.
(Bergen): Regien til Ida Høy og scenografien til Simen Mustvedt følger langt på vei Samuel Becketts sceneanvisninger, men som de lager sine variasjoner over. Det lyktes i stor grad å gjøre landskapet til ramme for det absurde.
Styreleder Jafar Altememy holdt i dag en pressekonferanse hvor han presenterte en skisse til Oslo Nye Teaters driftsmodell for 2025. Denne driftsmodellen danner også grunnlaget for teatrets søknad til byrådet om omstillingstilskudd og utvidet driftstilskudd pr. 23. oktober.
Det skorter hverken på ambisjoner eller visjoner når Erik Ulfsby nå takker for seg med en fulltonende sluttakkord av en oppsetning. Men hvor lurt var det å velge seg serbisk-amerikanske Steve Tesich’ 30 år gamle endetidsfabel som partitur?

Sider