Våre anmeldere kårer Årets forestilling 2018.
(Paris): Schaubühnechefen Thomas Ostermeier regidebuterar på franska nationalteatern Comédie-Française med Shakespeares Helligtrekongersaften. Pjäsens tematik om kön och sexuell identitet tolkas utifrån nutida genusteorier.
Skuespiller, lyriker, forfatter, og ikke minst: satiriker. Klaus Hagerup (1946-2018) var et multitalent som var med på å prege sin tid. Han var også en trofast abonnent på og skribent i tidsskriftet. Da vi ønsket å publisere en teateranmeldelse av Siv Jensens valgnattale i 2013, var Klaus Hagerup et naturlig førstevalg - og han tok utfordringen på stram arm. Anmeldelsen kan du lese her:
(Paris): Siden i sommer har det stormet rundt de legendariske regissørene Robert Lepage og Ariane Mnouchkine. De har kjempet mot anklager om kulturell appropriasjon og til forsvar for forestillingen «Kanata. Episode 1. La controverse». En forestilling som skulle vise hvorfor kunstnere som dem skal kunne fortelle om de kanadiske urfolkenes problemer – uten å inkludere dem. Nysgjerrig på om de gamle mestrene hadde mistet bakkekontakten eller var inne på noe genialt, dro jeg til Paris.
Goro Tronsmo kanaliserer Ann Liv Young gjennom teksten "Young without the realitymachine".
Til 20års jubileet har jeg spurt teaterfolk og lesere om hva tidsskriftet har betydd for dem, og hva de mener det har betydd for norsk teater? En stor takk og gratulerer med dagen! fra Valborg Frøysnes, skuespiller og medlem av redaksjonsrådet.
Tale av Ole Lillo-Stenberg, turnéleder ved Riksteatret, til Liv Ullmann. Nationaltheatret 16. november.
Les Margreth Olins vakre tale til Liv Ullmann under bursdagsfeiringen på Nationaltheatret søndag 16. november.
Fremskrittspartiets forslag om å stanse støtten til Black Box teater vekker sterke reaksjoner fra norske teatersjefer og -ledere. - Kulturminister Trine Skei Grande eller hennes regjeringssjef må komme på banen med prinsipielle betraktninger rundt ytringsfrihet, sier Morten Gjelten (NTO) til shakespearetidsskrift.no.
Ei omskriving av «Hamlet» og ei stove i eit kollektiv er blitt til eit lovande intimteater.
(London): I stykket «Guantanamo» hevdes det at fangeleirene i Guantánamo er et eksperiment for å finne ut hvor langt man kan gå for å få informasjoner ut av folk, og et eksperiment i hvor langt man kan gå uten at noen protesterer.
Den store lithauiske regissøren Eimuntas Nekrosius er gått bort. Han døde 20. november, dagen før han ville fylt 66 år. Vi gjenopptrykker et intervju fra Norsk Shakespearetidsskrift, nr 2 1998, hvor han snakker om sine oppsetninger av bl.a. «Hamlet» og «Macbeth», og om sitt syn på skuespiller- og regiarbeid.
Bak det dystre, kalkulerte og sarkastiske rommer Maria Tryti Vennerøds Goliat – første premiere på Vega scene i Oslo – et vell av temaer. Inkludert kjærlighetens kår i en brutal verden.
Kristin Ryg Helgebostad og Laura Marie Rueslåtten setter cheerleading i fokus i en raslende duskeverden der hver bevegelse skaper musikalitet og engasjement.
Hålogaland teater har hatt en stormfull høst med mange personalproblem, men det er det ikke sikkert publikum trenger bry seg om. The show must go on – det er teatrets kontrakt med publikum. Og endelig ser vi ei lysning fra ei øy i havet når det gripes til jord.
I mars 2013 viste den sveitsiske regissøren Milo Rau dokumentarteateret «Moskvaprossessene» i den russiske hovdstaden. Prosjektet bygget på tre av 2000-tallets mest omtalte rettsprosesser - rettssaken mot kuratorene av utstillingen «Forsiktig, religion!» (2003), rettssaken mot arrangørene av «Forbudt kunst» (2007) og, endelig, rettssaken mot deltakerene i gruppa Pussy Riot. I dette essayet drøftes prosjektet i lys av konflikten mellom Kultur Én og Kultur To, restaureringsprosjektet til Stalin, og hvorfor «Samtidskunst» er et skjellsord i Putins Russland.
(Bergen): Det desperate i å være i krig med egen familie framstilles krystallklart i «Arv og miljø» på Den Nationale Scene.
Ways Of Seeing på Black Box teater ger inblick i dolda politiska strukturer, men föreställningen infriar inte förväntningarna om att avslöja något nytt i det vi ser framför oss.
(St. Petersburg): När Jan Klata vid en festlig ceremoni tog emot ett av de prestigefulla europeiska teaterpriserna ägnade han sitt tacktal åt att tala om «de två elefanterna i rummet»: Kirill Serebrennikov och Milo Rau.

Sider