Kommentar til #metoo-kampanjen av skuespiller Torbjørn Eriksen.
Teorigodset fra den tverrkunstneriske avantgarde-tradisjonen er uttømt, hevder Kristian Seltun, teatersjef på Black Box teater. Nå ønsker han seg et teater som tør og makter å være teater.
Oppgitt prøveforelesning til dr. philos. graden i teatervitenskap, holdt ved Intstitutt for musikk og teater, Universitetet i Oslo, 27. oktober 2000. Av Anne-Britt Gran.
(Venezia): Anne Imhofs Faust ser ut som den er blitt til i et rent anfall av Zeitgeist, skriver Vibeke Tandberg.
Hans P. Henriksen, Kristian Seltun, Petronella Barker, Anne Marie Ottersen, Juni Dahr, Anders Paulin og Anne-Cécil Sibué Birkeland om #metoo-kampanjen.
#metoo-kampanjen har truffet en nerve. Nå er det opp til oss hvordan vi forvalter ringvirkningene av den. Tiden er inne for selvransakelse og samtaler om nye veier fremover, skriver skuespiller Linn Bjørnvik Grøder.
Det å være en kunstner ikke nok. Du må ha et budskap. Du må ha en relasjon til ditt publikum. Du må ta ansvar, sier Marina Abramović i intervju med Aase-Hilde Brekke.
Historie om et ekteskap: En kanskje litt for lett og mild adaptasjon av Geir Gulliksens såre og nådeløse roman.
-- Spetaklet som sett fra et varehus: Revolusjon på Nationaltheatret.
(Berlin): – Når jeg går på scenen, bare slipper jeg det løs, sier Angela Winkler. Aktuell som Mor Aase i Peter Zadeks PEER GYNT.
Bevegelser – Norsk dansekunst i 20 år handler i overveiende grad om norsk samtidsdans sin kamp for å tilegne seg kulturpolitisk kapital, fremfor om samtidsdans som kunstnerisk uttrykk. Boken gir grunn til å spørre om jakten på posisjoner, midler, osv. har gått på bekostning av en dypere kunstfaglig forankring.
(Berlin): På vei hjem sykler jeg over Alexanderplatz, når jeg ser OST lyse på taket, vet jeg at jeg snart er hjemme. So wird es nicht mehr sein – om skiltet blir stående eller ikke – det er ikke lenger slik.
Unik og nyskapende versjon av Gengangere i Moskva: en sterk forestilling, som ingen forlater med de samme inntrykk og opplevelser.
Måker (Larinae) er en underfamilie av måkefugler som består av relativt små til store sjøfugler, med spesielt lange vinger, kraftige nebb, føtter med svømmehud mellom tærne, og en generelt en avrundet stjert.
Tromsø Internasjonale Filmfestival er både en populær publikumsfestival, samt et viktig møtested for norsk og internasjonal filmbransje. I 2017 arrangeres festivalen for 27. gang.
Andrzej Wirth utarbeidet begrepet «postdramatisk teater» allerede tidlig på 70-tallet. Hans løpebane fra Polen via Berlin og New York til Giessen gir et panorama over 50 års historie.