Våre anmeldere har valgt sine favoritter fra året som gikk.
(London): Hvilke mennesker er det som blir husket som foregangsmenn og -kvinner? Og hvem blir utelatt og glemt? Med utgangspunkt i Black Lives Matter-bevegelsen, har Young Vic plukket ut tre glemte helter, hvis portretter har ruvet over teatergaten The Cut i London sentrum i høst, skriver Johanne Elster Hanson i denne kommentaren.
Directing Theatre is a podcast where leading European theatre directors talk about their methods, artistic questions and experiences.
Episode 1: The British theatre director Katie Mitchell
Moderator is Runar Hodne, Norwegian theatre director and professor at DASPA (Danish Academy of Performing Arts) and KHIO (Oslo National Academy of the Arts)
Composer: Lydmor
This podcast is supported by Norsk kulturråd
Directing Theatre is a podcast where leading European theatre directors talk about their methods, artistic questions and experiences.
Episode 1: The British theatre director Katie Mitchell
Moderator is Runar Hodne, Norwegian theatre director and professor at DASPA (Danish Academy of Performing Arts) and KHIO (Oslo National Academy of the Arts)
Composer: Lydmor
This podcast is supported by Fritt ord
Pandemi-året 2020 har fått flere teatre til å åpne sine arkiver, og blant høydepunktene som strømmes i romjula, finner man den legendariske Brecht-oppsetningen av «Mutter Courage» fra 1949, og en av de mest kritikerroste Shakespeare-prosjektene fra de senere årene: Forced Entertainments «Table Top Shakespeare».
Debattåret 2020 har ført til fornyet interesse for Ludvig Holberg. Anne og Petra Helgesen har skrevet et «bonus-spor» til sin bok om den norske barnedramatikkens historie (Bokvennen 2020), om Holbergs «Julestuen». Det var et populært familiestykke på Christiania teater på 1800-tallet, og Holberg holdt det for sitt mest vellykkede - men da stykket ble oppført på Nationaltheatret i 1918, var anmelderne forferdet over kombinasjonen «Julestuen» og barn.
Live Hov beskriver 1800-talets aktriser vid de allmänna teatrarna i den nu aktuella monografin Kunstnere og yrkeskvinner. Norges første skuespillerinner; Hon sätter en gräns vid Nationaltheatrets grundande 1899.
I dette essayet reflekterer skuespiller Per Tofte omkring en monolog i femte akt av «Peer Gynt», som ikke har fått den oppmerksomheten den fortjener. Tofte bekledte rollen som Peer i oppsetningene ved Gålåvatnet, fra 1989 til 1994.
30 kunstfilmer under konseptet Corona Sessons opplever stor interesse med 235. 000 seere over hele verden.
Ny utgave av Norsk Shakespearetidsskrift, nummer 4 2020. Blant innholdet nevner vi: Intervju med Taylor Mac, vinneren av International Ibsen Award 2020. Intervju med den britiske regissøren Katie Mitchell og intervju med skuespiller Ursina Lardi, om hennes arbeid sammen med regissør Milo Rau, i blant annet forestillingen LENIN. Vi trykker også en rekke tekster skrevet under og i forbindelse med pandemien. Blant annet av Kelly Copper fra Nature Theatre of Oklahoma, Matthias Lilienthal, Ivo van Hove, Jan Lauwers, Alexander Karschnia og Rabih Mroué. Tilstandsrapporter fra Norge: Håkon Ramstad, Sara Baban, Egill Pálsson, Asle Nilsen og Pernille Mercury Lindstad. Vi trykker essays om dramatikk, dramaturgi og scenetekst av Demian Vitanza og Andrzej Wirth - og en rekke bok-, teater- og festivalanmeldelser. Og vi har også en egen seksjon om dans, som blant annet inneholder Jonas Ørens kommentar om komplekser i klassisk ballett, og intervju med tiltredende sjef for Rosendal teater, Alexander Roberts.
Tegn abonnement, eller gi et abonnement som julepresang - du kan velge mellom papir + nett, eller bare nett, eller kjøpe et enkelteksemplar av siste utgave - send en mail til: post@shakespearetidsskrift.no
#metoo-skandalen kan bli ødeleggende for det legendariske teaterkompaniet Gardzienice.
Eller redde det, gjøre det til et annerledes, og bedre, teater. Debatten bør ikke slutte ved til #metoo;
den bør dreie seg om den anakronistiske troen på teater-guruer, skriver Anna Burzyńska.
EU förbereder sig för utökade stödprogram som ska rekonstruera Europa efter Covid-19-pandemin. Kulturpolitiken ser ut att få allt större betydelse i det arbetet.
(Berlin): Takket være et vanvittig antall daglige korona-tester kunne Deutsche Oper Berlin realisere en operapremiere som i pandemitider egentlig burde være umulig: En scenisk nyproduksjon av en Wagner-opera med full sanger- og orkesterbesetning. Med «Die Walküre» satte operaregissør Stefan Herheim det etterlengtede startskuddet for sin nytolkning av «Der Ring des Nibelungen». Etter planen skal hele «Herheim-Ringen» kompletteres frem til høsten 2021.
Om prosjektet Scenografi som tekst, framsyninga «Fotballspelet», draumar og røynd, ytringsrom, kritikk, harselas, sjanger og frykta for å miste eit godt omdøme. Korleis står det til bak fasaden i det frie scenekunstfeltet? Dordi Strøm svarer Petter Width Kristiansens debattinnlegg «Scenografi-anmeldelse med hilsen Dale» (21.11.2020)
(Sandnes): I Ingrid Berger Myhre og Lasse Passages «Panflutes and paperwork» møtes to ulike kunstneriske praksiser – koreografi og komposisjon – i en felles undersøkelse med partituret som utgangspunkt.
2020 års internationella Ibsenpristagare, Taylor Mac, skapar ett färgstarkt scencollage i sin egensinniga dekonstruktion av julens sånger, fetischer och ritualer. I «Holiday Sauce…Pandemic!» hyllar han Människans mångfald av identiteter.
Taylor Mac, aktuell på Festspillene i Bergen, og vinner av Den internasjonale Ibsenprisen, forteller i dette intervjuet om forestillingen «A 24-Decade History of Popular Music», og alernative måter å presentere den amerikanske historien på. Onsdag er det Norges-premiere på hans nye versjon av «A 24 Decade History».
«Veggen» er en pop-up-videoinstallasjonsperformance som finner sted på og ved ulike vegger i Oslo. Jeg benyttet anledningen til å lene meg mot nærmeste vegg, i et forsøk på å la verket «do it’s magic»: å vekke Arkitektur- og designhøgskolens fasade til live, og skape en følelse av fellesskap i byrommet (parafrasert fra programtekst, «Veggen», Dansens Hus).
Det är ett stort privilegium att ha fått ta del av Jutta Lampes scenkonst. Nekrolog av Roland Lysell.
”Der Park” (1984) blev Botho Strauss främsta 1980-talspjäs, tillägnad och iscensatt av Peter Stein på Schaubühne am Lehniner Platz i Karl-Ernst Herrmanns scenografi. Skildringen av ett genomkommersialiserat västtyskt samhälle som förlorat kontakten med gudarna fylls av Shakespearereminiscenser och dramaturgin påminner om Strindbergs ”Ett drömspel”. Der Park streamas från Schaubühne fredag 4 december, som en hommage till den nyss avlidna skådespelarskan Jutta Lampe.